Még mindig rengeteg a kérdőjel az oltási regisztráció körül, több történet is érkezett hozzánk arról, hogy hiába regisztráltak az oltásra, a háziorvos listáján valamiért mégsem jelentek meg. A vakcinainfo.gov.hu-n regisztráltak adatait a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) kezeli, ők küldik a listát hetente a háziorvosoknak a frissen regisztráltakról. Egyelőre még egy kormányzati szerv sem adott választ arra, hogy hogy bukkanhatnak fel ilyen anomáliák, de valószínűleg az is sokat segítene az átláthatóságon, ha a regisztrálás után az emberek kapnának egy visszaigazoló e-mailt arról, hogy valóban megtörtént a regisztrációjuk, mivel úgy tűnik, ez korántsem egyértelmű.
„December közepén regisztráltam az oltásra, 36 éves vagyok, 24 éve közepesen súlyos krónikus Crohn beteg, a háziorvosom szerint a krónikus betegek körébe esek, ezért az AstraZenecát fogom megkapni. A regisztráció után sem e-mailes, sem SMS megerősítést nem kaptam, de úgy hallottam, hogy más sem, ezért nem kezdtem ráparázni. Mikor a lakótársam sclerosis multiplexes sógorat már beoltották az AstraZenecával négy hete, és a 60 éven felüli nem beteg szüleit egy másikkal 2 hete, kezdett gyanús lenni, hogy sehol semmi infó az enyémről” - írta egyik olvasónk.
Olvasónkat a háziorvosa sem látta a krónikus betegek listáján, ezért végül egy másik e-mail címmel újra regisztrált. Olvasónk ráadásul nem csak visszaigazoló, de még tájékoztató e-maileket sem kapott, pedig a regisztráció során bepipált azt a mezőt, amivel hozzájárult ahhoz, hogy az adatait kapcsolattartás érdekében kezeljék.
A regisztrációról szóló visszaigazolás hiányát a levélben, postai úton regisztrálók még inkább megérzik.
Egy nyugdíjas házaspár még decemberben regisztrált az oltásra postai úton. Március elején már hívta is a férfit a háziorvos, hogy mehet az oltásra, a rendelőben azonban kiderült, hogy a felesége nincs a regisztráltak között, holott együtt adták le a postai regisztrációt.
„Addig kutattunk és értelmeztük a regisztrációval kapcsolatos cikkeket, hogy rájöttünk: ugyanazon e-mail címet adtuk meg. Ellenben a rendszer - érthetetlen módon - egy mailcímről egy személyt tud rögzíteni. Alig akartam elhinni, hogy ez lehetséges, hiszen egy családnak elég lehet egy mail cím. Nekünk például három is van vállalkozás miatt, de nem akartuk variálni és nem tudtuk ezt a körülményt. Az egészben a bosszantó, hogy sem a levélben, sem a tévéreklámokban erről nem esett szó” - írta a férfi.
A házaspárnak egy másik 80 év feletti idős ismerőse is így járt, akiről szintén csak később derült ki, hogy azért nem hívták még be az oltásra, mert a postai regisztrációnál valamilyen adatot rosszul adott meg, de erről nem értesítette őt senki.
A postai úti regisztráció eszerint még rizikósabb, ugyanis a weboldalon legalább jelzik, hogy nem lehet ugyanazt az e-mail címet megadni és arra is figyelmeztet a rendszer, ha a telefonszámunkból például kihagyunk egy számot, vagy elgépeljük a TAJ-számunkat. Ugyanakkor sokakat bosszantanak az oldal hiányosságai.
Több informatikussal is beszéltük arról, hogy mit gondolnak a vakcinainfo.gov.hu weboldaláról, és mindannyian azon a véleményen voltak, hogy egy elsőéves informatikus hallgató bonyolultabb házi feladatot kap, mint amilyen a vakcinainfo.gov.hu oldala.
Cserna Péter szerint, aki szoftver architectként dolgozik egy multinacionális cégnél, nagyon frusztráló a weboldalban, hogy nincs visszaigazoló e-mail vagy SMS a regisztrációról, holott ez egy nagyon könnyű fejlesztés lehetne, és a legtöbb weboldal használ is ilyet.
Szerinte az alapvetően jó tulajdonsága a honlapnak, hogy kinézetre is nagyon egyszerű, mert a felhasználók így nem vesznek el benne. Technikai szempontból nem is a kinézet az izgalmas, hanem az, hogy milyen a szoftver infrastruktúrája, elbír-e a rendszer nagy mennyiségű felhasználót, ez pedig kívülről sajnos nem látszik.
Cserna Péter azt mondja, hogy az egy teljesen általános tendencia a weboldalaknál, hogy e-mail alapján azonosítják a felhasználókat és egyszerre több személyt nem lehet ugyanazzal az e-mail címmel regisztrálni. A vakcinainfo.gov.hu esetében azonban létre lehetett volna hozni egy más belső azonosítót vagy akár TAJ-szám alapú regisztrációt is, mert sokan szeretnék regisztrálni például az idős, e-mail címmel nem rendelkező szeretteiket a sajátjukról.
Arról is kérdeztük, hogy mennyire lenne bonyolult egy olyan informatikai rendszert kiépíteni, ami életkor és krónikus betegség alapján priorizálná a regisztráltakat, és az alapján készítene egy listát a háziorvosoknak, akikre óriási terheket ró az oltások megszervezése.
Cserna Péter szerint az életkor szerinti rangsorolás egy általános iskolai informatika szakkörnek megfelelő feladat lenne, de a betegségalapú besorolás már sokkal keményebb dió. Ugyanis elvben látszik a TAJ-szám alapján, hogy kinek, milyen krónikus betegsége van, de sokan nem járnak rendszeresen háziorvoshoz, így felmerül a kérdés, hogy elegendő adat lenne-e egy algoritmus kialakításához. Cserna Péter szerint az emberi döntés és rangsorolás egyszerűen nem lenne kiiktatható, de ha a betegségekhez hozzárendelnének kódokat és azokat rangsorolnák, akkor azzal létre lehetne hozni egy döntéstámogató rendszert, amiben egyszerűbben tudna keresni a háziorvos.
A kormányzati közbeszerzések szerint a koronavirus.gov.hu és a vakcinainfo.gov.hu oldalát a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt üzemelteti és fejleszti, ezért a regisztrációs problémákkal kapcsolatban megkerestük őket, amire azt írták:
„A honlap tartalmáért és azzal kapcsolatos kérdésekért – ahogy az impresszumokban is van – nem a NISZ Zrt. felel, így a kérdések kapcsán nem tudunk tájékoztatást adni.”