A pénzt választották az olasz felvonó üzemeltetői, ezért kellett meghalnia 14 embernek

május 27., csütörtök 18:30

A rendőrségi vallomásokból az derül ki, hogy az olaszországi Mottarone-hegy és a Lago Maggiore tó között működő felvonó üzemeltetői rég tudták, hogy a vészfékek ki vannak iktatva, mégsem tettek semmit. A világjárvány miatti hosszú leállás után nem akartak újra elesni a bevételtől, ezért inkább csak reménykedtek, hogy nem történik baleset. Ami aztán megtörtént múlt vasárnap: a felfelé tartó kabin vonókábele elszakadt, és mivel a vészfék ki volt iktatva, azonnal nagy sebességgel elindult lefelé. Úgy 400 méterrel lejjebb aztán egy oszlopnak ütközött, lezuhant, majd további 80 métert gurult a tisztáson, maga alá gyűrve azokat az utasokat is, akik nem repültek ki addigra a kabinból. A balesetet csupán egyvalaki, egy ötéves gyerek élte túl, őt súlyos állapotban ápolják az intenzív osztályon.

A sokkoló felvonóbaleset után nem sokkal már nagyjából sejthető volt, hogy mi történhetett: bár azt nem tudták megmondani, hogy a vonókábel mitől szakadt el, az világos volt, hogy a tragédiát csak a vészfék akadályozhatta volna meg. A balesetről videófelvételek is készültek (ezeket nem hozták nyilvánosságra), és a szakértők már a helyszínen megkezdték a kabin és a szerkezet vizsgálatát.

A Corriere della Sera most arról ír, a rendőrség már 48 órával a tragédia után arról tájékoztatta az ügyet vizsgáló ügyészt, Olimpia Bossit, hogy a baleset a vészfék hatástalanítása miatt lehetett végzetes.
Azóta letartóztattak három embert, az üzemeltető cég tulajdonosát, Luigi Nerinit és a felvonó működését irányító Enricho Perocchiót és Gabriele Tadinit. Azzal gyanúsítják őket, hogy szándékosan hagyták figyelmen kívül a biztonságos üzemeltetés szabályait. Akár 10 év börtönt is kaphatnak.

Tadini kedd délután ismerte be a rendőröknek, hogy tudatosan, szándékosan és rendszeresen alkalmazták a vészfék működését megakadályozó eszközt, az ún. villát.

De miért?

Mert korábban a vészfék „anomáliák sorozata” miatt feleslegesen működésbe lépett, és hiába próbálták megjavítani - legutóbb május 3-án -, nem sikerült. Úgy döntöttek tehát, hogy a villát otthagyják - pedig ez az eszköz csak arra szolgálna , hogy a felvonó tesztelése közben kipróbálhassák azt a helyzetet is, hogy mi van, ha a kabin félúton elakad. Ilyenkor is csak azért használják, mert ha a vészfék működésbe lép, utána nagyon sok időbe telik hatástalanítani.

A felesleges leállásokat két módon lehetett megakadályozni:

  • időigényes karbantartási munkálatokkal, amihez hosszú időre le kellett volna állítani a felvonót;
  • úgy, hogy magát a vészféket iktatják ki, kockára téve ezzel az utasok életét.

Sajnos az utóbbit választották.

Valamiért meg voltak győződve róla, hogy a vonókábel sosem fog elszakadni, így a vészfékre sem lesz szükség - legalábbis most ezt állítják.
A pandémia miatti lezárások idején a vállalkozás jelentős bevételkiesést szenvedett el, és a nyomozók gyanúja szerint végül arra jutottak, hogy további veszteséget már nem kockáztatnak egy újabb leállással. Tadini vallomása szerint Perocchiót és Nerinit többször is tájékoztatták a helyzetről, mégis úgy döntöttek, hogy nem zárják le a pályát, és nem állnak neki a nagyobb karbantartási munkának. Bár a problémáról már az április 26-ai újranyitás óta tudtak, nem tettek semmit.
Azt, hogy a vonókábel mitől szakadt el, még vizsgálják, de azt ígérik, a szakértők még a napokban választ adnak.

A katasztrófavédelem légi felvétele a baleset helyszínéről május 23-án. Fotó: HANDOUT/AFP

A rendőrségi vizsgálatnak és a vallomásoknak köszönhetően egyértelműnek tűnik, hogy a vezetőség gazdasági okokból tette kockára az utasok életét, tudva, hogy akár halálos balesetet okozhatnak. Ez a szándékosság az, ami még súlyosabbá teszi az ügyet, és ami egy bírósági tárgyalás esetén is sokat nyomhat a latba.

A tulajdonos Luigi Nerini egyelőre azt sugallja, ő maga sem volt tisztában a probléma súlyosságával. Azt mondta, az ő gyerekei is utaztak a felvonón, és sosem hagyta volna nekik, hogy felszálljanak rá, ha tudja, hogy ezzel az életüket kockáztatja.

A Stresa-Mottarone felvonót 1970-ben építették, többször is felújították, jelenlegi műszaki engedélye 2029-ig volt érvényes. A felvonót karbantartó cég legutóbb március végén végezte el az ötévente esedékes felülvizsgálatot, akkor mindent rendben találtak.