Ítélőtábla: A TV2 nem tájékoztatni akart, hanem lejártani a túlóratörvény elleni tüntetés szervezőit

2021 november 12., péntek 15:25
4

Jogerősen pert nyert a TV2-vel szemben a túlóratörvény elleni 2018-as tüntetés két szervezője. A Fővárosi Ítélőtábla jogerős ítélete szerint személyiségi jogaikban sértette meg a tüntetőket a TV2, amikor valótlanul híresztelte, hogy "rombolást és pusztítást szerveztek békés tüntetés helyett". A tüntetőket a Társaság a Szabadságjogokért képviselte, amely közleményben számolt be az ítéletről.

2018 decemberében több tüntetés is zajlott országszerte a rabszolgatörvényként elhíresült túlóratörvény elfogadása miatt. Filó Mariann és Krasznahorkai Emma december 14-ére szervezett demonstrációt a Parlament elé. A TV2 december 17-i

Tények című esti hírműsorában számolt be a tüntetésekről és azok szervezőiről, akiket a 888.hu cikkét felhasználva, arcuk megjelenítésével úgy mutatott be mint „felbujtókat, randalírozókat és bűnözőket”, akiknek célja “egyedül a pusztítás". A riportban természetesen nem szólaltatták meg az aktivistákat, akik a TASZ segítségével pert indítottak a csatorna, valamint a 888.hu és a cikket szintén átvevő Origó ellen.

A túlóratörvény elleni tüntetés 2019 januárjában. Fotó: Adrián Zoltán//Képszerkesztőség

Az elsőfokú bíróság megállapította, hogy a tüntetésről beszámoló TV2 szándékosan megszegte a kiegyensúlyozott, ellenőrzött tényeken nyugvó, sokoldalú tájékoztatás elveit. A 888.hu és az Origo nem nyújtott be érdemi ellenkérelmet, így velük szemben az aktivisták már első fokon megnyerték a pert. A TV2 viszont fellebbezett, és most a másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla is megállapította a jogsértést.

A bíróság indokolása szerint a tüntetés szervezői jogszerűen éltek az Alaptörvény által védett véleménynyilvánítási és gyülekezési jogukkal, és a TV2 megsértette a személyiségi jogaikat, amikor erről valótlanul számolt be.

Azt is megállapították, hogy a csatorna célja a nézők félretájékoztatása volt, és ennek érdekében szándékosan eltorzították a történéseket. Az ítéletben úgy fogalmaztak, hogy “a televíziós csatorna híradója ezen valótlan tényállítással az átlagosan tájékozott és körültekintő átlagnéző véleményalkotását kívánta befolyásolni.”

A döntés értelmében a TV2-nek 800 000 forint sérelemdíjat kell fizetnie az aktivistáknak, valamint 15 napon belül a Tények című műsorban fel kell olvasniuk az ítélet rendelkező részét. Emellett a honlapjukon is közzé kell tenniük legalább egy évig, még akkor is, ha magát a jogsértő tartalmat eltávolítják onnan.

A szervezőket képviselő Bodrogi Bea, a TASZ ügyvédje szerint az ítélet világosan kimondja, hogy a média nem hazudhat következmények nélkül. “Rendkívül fontosnak tartom azt is, hogy a bíróság felismerte, és a szankció kiszabása során értékelte azt a tényt, hogy a TV2 célja ügyfeleink szándékos lejáratása volt. A propagandamédia egyik jellemzője ugyanis a valótlanság tudatos terjesztése, amely nem a tájékoztatást, hanem a hatalom érdekeit szolgálja."

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt