A tervezett 19 százaléknál is nagyobb taxitarifa-emelés jöhet Budapesten

Budapest
2022 március 24., 18:01

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK november óta tárgyal a fővárosi személytaxi-szolgáltató vállalkozások és érdekképviseletek képviselőivel. A kormány februári jogértelmezése szerint a fővárosi taxitarifa nem tartozik abba a körbe, ahol díjemelési moratórium vonatkozik az önkormányzatokra.

2018. július 1. óta nem változtak a tarifaelemek (alapdíj: 700 Ft, km-díj: 300 Ft, percdíj: 75 Ft), miközben a nemzetgazdasági átlagkeresetek, az infláció és az üzemanyagok ára nagyot nőtt, ezért a felek egyetértettek abban, hogy felül kell vizsgálni a jelenlegi hatósági árat.

A Fővárosi Önkormányzat következő, április 14-i közgyűlésén az általános főpolgármester-helyettes benyújtja a taxirendelet-módosítást, ami május 9-én lépteti életbe az új tarifát – közölte a BKK.

A tárgyalások még tartanak, de több kérdésben is megállapodás született:

  • Az utasfelvételi lehetőségeket törvényben bővítik, így a taxidrosztokon kívül is lehet világító szabadjelzővel várakozni.
  • Minősített jelölésű 4 évszakos gumiabroncsokat lehessen használni a taxikon.
  • Az elektromos taxiknál a teljesítmény-előírásra külön szabályozás kell, előírva, hogy csak az az elektromos autó lehet taxi, ami egy teljes feltöltéssel legalább 150 km-t meg tud tenni.
  • A bankkártya elfogadására alkalmas terminálnál a papír alapú bizonylatot használó eszközök mellett a digitális bizonylattal rendelkező eszközöket is lehessen használni.
  • A visszaélések kiszűrésére az alvázszámot is vizsgálni lehessen, hogy kiderüljön, az előző évben nem vonták-e vissza a taxiállomás-használati hozzájárulást.
  • A műszerfalon elhelyezett tarifatájékoztató táblázat színeit cseréljék fel: fekete fólián legyen fehér grafika.
  • A sárga szín esetén a jelenleginél szélesebb ún. „tűréshatár” bevezetése javasolt, beleértve például a kisebb krómozott felületeket, hűtőrácsot is.
  • Szükség van az autóállomány károsanyag-kibocsátásának csökkentésére, de a gazdasági helyzetet is figyelembe véve megvalósítható lépésekre van szükség, ezért 2024. január 1-től csak EURO 6-os autókat lehet új taxiként üzembe helyezni.
  • A BKK vállalja, hogy 2020-21-hez képest az átlagos havi összes ellenőrzések számát 190-ről tervezetten 240-re emeli, különös tekintettel az engedély nélküli személyszállítást végzőkre (például Viber-csoportok).
Random taxi random kutyával a budapesti Erzsébet hídon
photo_camera Fotó: Botos Tamás

A hatósági árak változásáról is egyeztetnek. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara novemberi 19 százalékos javaslathoz képest – ami az időközi gazdasági válság miatt inkább 23-24 százalékos sávban értendő – a Fővárosi Önkormányzat is elfogadta a személytaxi-szolgáltató szervezetek felvetését, hogy a gazdasági helyzet miatt, a piac kiszámíthatóbb működése érdekében nagyobb emelésre van szükség. Ennek pontos mértékéről és az egyes tarifaelemek változásáról még tárgyalnak.

További egyeztetések kellenek, hogy a piaci folyamatok kiszámíthatatlanságát kezelendő, valamilyen automatikus tarifakorrekció alakuljon ki, ami évente figyelembe veszi a fogyasztói árak, üzemanyagár és a nemzetgazdasági helyzet változását, főleg az üzemanyag árának tartós, 20 százalékos növekedését.

Egyetértenek a felek abban is, hogy taxiként a forgalomba helyezéstől számított 15. év végéig lehessen használni a kocsit, ezt közösen kezdeményezik a kormánynál.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.