Haladékot kért a kormány a hajdúnánási motorversenypálya építésére

sport
2022 április 27., 08:28
comments 16
  • 2023-ban biztosan nem lesz gyorsasági motoros világbajnoki futam Magyarországon
  • Megcsúszott a Hajdúnánásra tervezett építkezés, ezt a kormány jelezte is a nemzetközi szervezőcégnek
  • Beruházásként anyagilag biztosan nem fogja megérni
  • De a jelek szerint ennek ellenére nem tett le róla a kormány

Volt Orbán Viktornak a kampányban egy elejtett megjegyzése március 26-án. A miniszterelnök a ZalaZONE Járműipari Tesztpályájának egy részletét adta át, nem először és biztosan nem utoljára. Itt belekezdett egy fejtegetésbe, miszerint az ilyen típusú óriás beruházásokba, amilyen a zalaegerszegi tesztpálya is, a magánszektor nem száll be, mert egyszerűen nem éri meg. Ezért csinálja meg az állam. „Itt pénzt nem az állam fog keresni, hanem azok a cégek, amelyek használni fogják a ZalaZONE-t. Igaz, hogy mi majd adóval jól elvesszük a jövedelmük egy részét, és így összességében természetesen a magyar állam is jól jár, tehát a végén a magyar állam szempontjából is megéri ez, de valójában az állam nem azért ruházott be itt, hogy közvetlenül profitot gyűjtsön be, hanem azért, hogy segítsen a vállalkozásoknak abban, hogy nagy profitot csinálhassanak, és annak egy részét befizethessék adóként az államkasszába” – vezette le Orbán.

A „megtérülést itt másképpen kell számolni, mint egy magánberuházásnál” típusú beruházások közé sorolta Orbán a ZalaZONE mellett a Budapest–Belgrád vasútvonalat, a Hungaroringet, valamint a kormányfő szerint „ilyen a Moto GP-pálya, ha egyszer meg tudjuk építeni, tehát számos olyan dolog van, amit az államnak kell megcsinálnia, és aztán később az egész közösség látja a hasznát – föltéve, ha nem bukik be”.

Sokba kerül, és hol van még a vége

Az Orbán által emlegetett Moto GP-pálya elvileg Hajdúnánáson épül, és jövőre versenyhelyszíne lenne a motoros Forma–1-nek. De eddig a helyszínen egyetlen kapavágás sem történt. Ha minden igaz, sokadik nekirugaszkodásra most kapnak csak konkrét ajánlatot azok a gazdák, akik földjén a versenypálya épülne.

Tiba István és Kósa Lajos, a térség fideszes országgyűlési képviselői, Szólláth Tibor ( Fidesz-KDNP ) polgármester, Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke, Talmácsi Gábor világbajnok gyorsasági motorversenyző és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a MotoGP Magyarországgal kapcsolatos projektjének sajtótájékoztatóján Hajdúnánáson 2020. június 20-án. A
photo_camera Tiba István és Kósa Lajos, a térség fideszes országgyűlési képviselői, Szólláth Tibor ( Fidesz-KDNP ) polgármester, Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke, Talmácsi Gábor világbajnok gyorsasági motorversenyző és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Moto GP Magyarországgal kapcsolatos projektjének sajtótájékoztatóján Hajdúnánáson 2020. június 20-án Fotó: Czeglédi Zsolt/MTI/MTVA

Az szinte biztos, hogy – mint az a G7 korábbi cikkéből kiderül – a Moto GP-t Magyarországra hozni vastagon nem éri meg az államnak, a beruházás nem lesz nyereséges. És nem is csak annak köszönhetően, hogy az építkezésre eredetileg szánt 65 milliárd forint kiemelkedően sok, összehasonlításul: a finn Kymi Ring, ahol már idéntől lesz futam, mindössze 9 milliárdból készült.

Ezen felül van a nemzetközi szervezőknek fizetendő jogdíj, ami szintén nem aprópénz. A nemzetközi szervező cég, a Dorna kezében van két versenysorozat is, a Moto GP és a Superbike. Mindkettőre, tehát külön-külön Ezekre összesen 44 milliárd forintot fizet 10 évre a magyar állam. (A Forma–1-nél is ez jelent akkora pluszkiadást, ami miatt a Hungaroring vezetője szerint borul a nullszaldó.)

Miért kell még egy pálya, ha ott van a Hungaroring?

Arra hivatkoznak, hogy a Hungaroring nem felel meg a top motorosverseny követelményeinek. Pedig ideális kombináció lenne, ugyanis a Hungaroring átfogó felújítása átépítésekkel, esetleg az aszfaltcsík módosításával régóta napirenden van. A becslések szerint ez 60-90 milliárd forintos munka lesz. A Moto GP jelenlegi helyszínei között valóban többségben vannak a kifejezetten motorversenyeknek épített pályák, de akad több olyan is, ahol rendeznek Forma–1-et is. Ilyen az Egyesült Államokban az austini pálya, Európában a katalán, a silverstone-i és a Red Bull osztrák pályája, de a maláj pályán is volt korábban Forma–1.

Miért a nulláról kezdik, ha van egy félig kész pálya?

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már tagja vagy a Körnek? Itt tudsz belépni.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.