Kizárólag az állami tévé maradt elérhető 1,5 millió lengyelnél

május 26., csütörtök 14:51
2

Egy technológiai átállásnak köszönhetően nagyjából 1,5 millió lengyel háztartás veszíti el a hozzáférést a legtöbb tévéállomáshoz, köztük az ország két fő magánállomásához, a TVN-hez és a Polsathoz. A kivétel a TVP magánállomás. A lengyel kormány ugyanis elintézte, hogy a sokak szerint a kormány szócsöveként működő TVP kimaradjon a buliból, és továbbra is elérhető maradjon.

Az átállás már egy ideje elkezdődött, a DVB-T rendszer helyét a modernebb DVB-T2/HEVC sugárzó szabvány veszi át Lengyelország minden tartományában. Ennek eredményeképpen azonban az újabb rendszerrel nem kompatibilis tévékészülékek elveszítik a hozzáférést a két fő ún. televíziós multiplexhez (MUX-1, MUX-2). Eredetileg a harmadik multiplexet (MUX-3) sem tudták volna fogni, de mivel a lengyel belügyminiszter, Mariusz Kamiński az orosz invázióra hivatkozva kérvényezte a hálózat fenntartását, az MUX-3 marad. Az Elektronikus Kommunikációs Hivatal (UKE), Lengyelország távközlési és postai szolgáltatója elfogadta a belügyminiszter kérését, és 2023 végéig engedélyezte, hogy a MUX-3 továbbra is eljuthasson a régi vevőkészülékekkel rendelkező háztartásokba.

A belügyminiszter azzal indokolta a döntést, hogy a távközlési törvény megengedi az ilyen intézkedéseket, ha az állam és a közbiztonság fenyegetés alatt áll, az MUX-3 alatt futó TVP pedig rendkívül fontos a kormánynak, hiszen ezen keresztül tájékoztatja a lakosságot. A kormánypárt azt állítja, ezzel a dezinformáció ellen akar fellépni, de ellenzéki politikusok és független szervezetek aggódnak a döntés miatt.

"A TVP hazudik" feliratú tábla egy tüntetésen. Fotó: MICHAL FLUDRA/NurPhoto via AFP

A TVP többek szerint is a jelenlegi kormánypárt, a Jog és Igazságosság (PiS) szócsövévé vált, annak narratíváját közvetíti, és támadja a párt ellenfeleit. A Riporterek Határok Nélkül (RSF) nemzetközi újságíró-szervezet sajtószabadság-indexe szerint Lengyelország – a 2015-ös 18. helyről a PiS hatalomra kerülése óta – idén már a 66. helyen végzett. (Magyarország még ennél is rosszabbul áll, mi a nemtúlmegtisztelő 85. helyet tudhatjuk magunkénak.) Ugyanez a szervezet a TVP-t a kormánypropaganda szócsöveként említi, ahol az ellenzéki Donald Tuskról egy időben szinte mindennap jelent meg lejárató anyag.

Adam Andruszkiewicz, a digitalizálásért felelős államtitkár egy parlamenti bizottsági meghallgatáson azt mondta, a TVP „megbízható, és ellenőrzött információkat szolgáltat”. Arra a kritikára, hogy a kereskedelmi csatornákhoz való hozzáférés korlátozása miatt a lengyelek elesnek a változatos és megbízható információktól, az államtitkár azt felelte, hogy szerinte a kereskedelmi csatornák „nem megbízható információforrások”.

A lengyel kormány amúgy se szereti, ha sokat kritizálják: tavaly egy médiatörvény-módosítással szerették volna kicsinálni a gyakran kormánykritikus, amerikai tulajdonú TVN csatornát, de a törvényt a nemzetközi felháborodás és a tüntetések miatt a lengyel elnök megvétózta. (NotesFromPoland)

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt