„A színházi kritika és színpadi alkotók viszonya egy összetett tünemény. A mi oldalunkról inkább fájdalommal és sérelemmel teli, illetve könnyen lehet, hogy arra emlékszünk inkább” - mondta Mácsai Pál, az Örkény István Színház igazgatója kedd este, a Színikritikusok díjának átadóján. Ez mára az egyetlen olyan díj a színházi szakmában, ami a politikától függetlenül létezik. Éppen ezért állami támogatást sem kap, a díj jövője viszont így kérdésessé vált. A fennmaradásáért adománygyűjtő kampányt indított a Céh, amire több mint 2 millió forint gyűlt össze.
A gála nem csak egy egyszerű díjátadó, minden évben rendezi valaki. Idén Mácsai Pál volt a ceremóniamester, az Örkény társulatának közreműködésével.
„Felkértem azt a 205 alkotót, akik az elmúlt 42 évben kritikusdíjat kaptak, és még e világi színpadokon játszanak, hogy írjanak számunkra valamit a kritikáról. Lehetőleg röviden, egy percben, ami tükör a kritikusok számára, az ő munkálódásukról a mi szemünkkel” - mondta Mácsai a műsorról. A küldött szövegek többsége vicces-ironikus volt, de néhányan (a régi sértettség miatt) komolyan beszóltak a kritikusoknak. Elég sajátos hangulata volt így a kritikusok által szervezett eseménynek, de a legtöbb poénon együtt nevetett a közönség.
Tizennégy kategóriában adták ki a független szakmai díjaikat a 2021/2022-es évad legjobbjainak, valamint idén is átadták az Életműdíjat, a Különdíjat és az újonnan alapított Jövő díjat. A díjakról 16 kritikus szavazott, azok átadásának sorrendjét Pogány Judit sorsolta ki egy héttel ezelőtt az Örkény társalgójában egy „erre a célra talált műanyagpohárból.” A győzteseknek az elismerést a színház mecénásai és pártolói adták át.
A Színházi Kritikusok Céhe idén új díjat alapított, Jövő díj néven. A díjat a társadalmi folyamatok alakításán innovatív színházi gondolkodással, elkötelezetten dolgozó alkotók kaphatják meg. Az első alkalommal két színházi nevelési társulatot, az idén 25 éves KÁVA Színházat és az idén 30 éves Kerekasztal Színházat ismerték el a kitüntetéssel.
Azt már a díjátadó előtt kihirdették, hogy a Különdíjat az AlkalMáté Trupp kapja, ezúttal nem egyetlen szezonért, hanem egy 14 évadon át, 2007 és 2021 között tartó műfajteremtő sorozatért. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2003-ban végzett, Horvai István és Máté Gábor vezette osztály tagjai minden nyáron létrehoztak egy-egy előadást a társulat egyik tagjának életéből.
Az életműdíjat Cserhalmi György kapta. „Volt Poncius Pilátus, a Napkirály, Posa márki, Lear király, közülünk való királyi színész” - mondta Csáki Judit a színészről.
Az esten tarolt a Katona József Színház, aminek előadásai 8 kategóriában összesen 10 díjat nyertek (két holtverseny is volt). Azt a jelöltek kihirdetése óta tudni lehetett, hogy a Katona nyerni fog pár díjat, hiszen a legjobb előadás, a legjobb rendezés és a legjobb új magyar dráma / színházi szöveg kategóriákban csak a Katona előadásai versenyeztek egymással.
Beszédükben többen beszéltek a rezsiárak miatti kilátástalanságról, Béres Attila, Miskolci Nemzeti Színház rendezője azt mondta, hogy a társulata azért nincs jelen, mert „játszanak Miskolcon, amíg még lehet.”A legjobb független előadás díját a 2019-ben alapított Narratíva Kollektíva Demerung (Csehov Meggyeskertje) című előadása nyerte el. A legjobb női főszereplő kategória legjobbja, a Stúdió K Heilbronni Katicájának címszereplője, Pallagi Melitta is a független szcénát képviseli.
Spiró Györgyöt és Fullajtár Andreát ötödször, Nagy Fruzsinát negyedszer ismerték el, Tasnádi Bencének pedig ez a harmadik díja. Tarnóczi Jakab másodszor nyert kritikusdíjat, Dömötör Andrást a 2007-es legígéretesebb pályakezdő díj után ezúttal osztálytársaival megosztva, rendezőként pedig saját jogán ismerték el.
Több idei nyertesnek ez volt az első kritikusdíja. A legígéretesebb pályakezdő a szavazatok alapján Borsi-Balogh Máté lett, a fiatal tehetségek közül díjazták a Színház- és Filmművészeti Egyetem látványtervező MA szakán 2020-ban végzett Giliga Ilkát is a Katona József Színház Melancholy Rooms című előadásának díszletéért.
„Most igazán szakmánk aranykora tűnik fel a közeli horizonton, úgy a rezsiszámlákat tekintve, mind kultúrpolitikailag. Van tehát mit ünnepelni” - mondta Mácsai.
A legjobb új magyar dráma / színházi szöveg
Spiró György: FŐTITKÁROK
Térey János–Bíró Bence–Dömötör András: KÁLI HOLTAK
A legjobb előadás
KÁLI HOLTAK – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
MELANCHOLY ROOMS – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
A legjobb rendezés
KÁLI HOLTAK – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
A legjobb szórakoztató előadás
PRODUCEREK – Miskolci Nemzeti Színház; rendező: Béres Attila
A legjobb független előadás
DEMERUNG (CSEHOV MEGGYESKERTJE) – Narratíva Kollektíva; rendező: Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel
A legjobb gyerek-/ifjúsági színházi előadás
LILI ÉS A BÁTORSÁG – Kőszegi Várszínház–Mesebolt Bábszínház, Szombathely–Vojtina Bábszínház, Debrecen; rendező: Somogyi Tamás
A legjobb női főszereplő
PALLAGI MELITTA – Heilbronni Katica; Stúdió K Színház
A legjobb férfi főszereplő
TASNÁDI BENCE – Káli holtak; Katona József Színház
A legjobb női epizódszereplő
FULLAJTÁR ANDREA – Káli holtak; Katona József Színház
A legjobb férfi epizódszereplő
MÉSZÁROS BÉLA – Isten, haza, család; Katona József Színház
A legjobb díszlet
MELANCHOLY ROOMS – Katona József Színház; tervező: Giliga Ilka
A legjobb jelmez
33 VÁLTOZAT HAYDN-KOPONYÁRA – Örkény István Színház; tervező: Nagy Fruzsina
A legjobb színházi zene
MELANCHOLY ROOMS – Katona József Színház; zeneszerző: Bencsik Levente, Hunyadi Máté
A legígéretesebb pályakezdő
BORSI-BALOGH MÁTÉ – Örkény István Színház
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.