A GVH vizsgálata után összesen akár 225 millió forintos kompenzációt is fizethet a Wish a magyar vásárlóknak

gazdaság
2023 február 21., 10:08

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-sel szemben. A platform működtetője összetett jóvátételi csomagot – benne az érintett, mintegy 100-150 ezer fogyasztó pénzügyi kompenzálását – vállalt, hogy elkerülhesse a bírságot – írja közleményében a GVH.

Közleményük szerint az eljárás a Wish-sel szemben 2021-ben indult, azért, „mert a platform üzemeltetője feltételezhetően nem az elvárható szakmai gondossággal járt el a platform ár- és kedvezményfeltüntetési gyakorlatának kialakítása és ellenőrzése során”.

A hatóság gyanúja szerint „a piactéren áruló kereskedők bizonyos árai valótlanok lehettek, egyes termékeket irreálisan nagy kedvezménnyel és hamis állításokkal hirdettek, a fogyasztókat pedig visszaszámláló óra sürgette egyes »azonnali ajánlatok« elfogadására”.

A kaliforniai központú platform és európai működtetője az eljárás során komplex jóvátételi csomagot ajánlottak fel a kifogásolható gyakorlatok orvoslására. Vagyis 1500 forintos jóvátételt (kreditjóváírást) kap minden magyar felhasználó, aki az azonnali ajánlatra kattintva vásárolt a platformon 2021-ben. Ez körülbelül 100-150 ezer fogyasztót érint.

A cégek emellett fogyasztói tudatosságot erősítő kampányt indítanak, valamint az eddigieknél hatékonyabb, független auditálással igazolt intézkedéseket vezetnek be a piacterükön áruló kereskedők magatartásainak ellenőrzésére. A vállalkozások vállalták továbbá azt is,hogy a jövőben nem alkalmazzák a GVH által kifogásolt árengedmény-feltüntetési gyakorlatot és „azonnali ajánlataikat”.