Egy kínai nyilatkozat verte ki a biztosítékot a debreceni akkumulátorgyár ügyében

belföld
2023 április 17., 18:19

Tényként nyilatkozott a nagy társadalmi felháborodást kiváltó debreceni akkumulátorgyár építésének megkezdéséről a kínai CATL cég képviselője, pedig úgy tudni, hogy a gyár egyelőre csak a földmunkákra és a mélyalapozásra kapott építési engedélyt, a magasépítési munkálatokhoz nem, írja az atv.hu.

Hétfőn Fred Csang, a CATL nemzetközi kommunikációért felelős menedzsere konkrét és részletes tervekről beszélt az építésről a növekedés.hu-nak. Többek között arról, hogy

  • a debreceni akkumulátorgyár építését még az idén nyáron elkezdik, 2024-ben a próbaüzem, 2025-ben pedig a teljes körű gyártás is el fog kezdődni;
  • Eleinte kínai vendégmunkások fognak érkezni, de egy idő után helyiekkel szeretnék feltölteni a 9000 fős dolgozói létszámot;
  • a debreceni gyár az európai autógyárak kiszolgálója lesz, és 30 márkának szállítanak majd innen akkumulátorokat.
Talajelőkészítő munkálatokat végeznek a leendő debreceni CATL akkumulátorgyár területén február végén
photo_camera Talajelõkészítő munkálatokat végeznek a leendő debreceni CATL akkumulátorgyár területén február végén. Fotó: Czeglédi Zsolt/MTI/MTVA

A CATL képviselőjének magabiztos nyilatkozata heves reakciókat váltott ki az üggyel foglalkozó helyi civil szervezetekből.

"Felháborodva olvastuk, hogy a kínai gyár tényként közöl olyan dolgokat, amik még nem lehetnek tények, hiszen a nyári építés kezdése lehetetlen környezetvédelmi engedély nélkül. Ennek az engedélynek a megadása pedig nem lehet a nélkül, hogy a mi perünk még el se indult ez ügyben" - mondta Fónainé Pásztor Enikő, a Mikepércs Anyák a Környezetért Egyesület elnöke az ATV-nek.

A Civil Fórum Debrecen Egyesület elnöke szerint a gyárról szóló nyilatkozatok a beruházás pozitívumait hangoztatják, a lakossági ellenállással pedig nem foglalkoznak. Gondola Zsolt Zoárd szerint a gyár képviselői által leírtak, illetve a nyilatkozataik között több eltérés van, ezért ezeket nem lehet érvényesnek tekinteni.

Szabó Tímea, a Párbeszéd Magyarországért frakcióvezetője szerint a beruházás egy rémálom, ezzel együtt az LMP üdvözli Csang interjúját, mert legalább elismerte a CATL, hogy a gyárral Magyarország nem, csak a német autóipar, és a kínaiak fognak jól járni. (via atv.hu)