A Lánchíd új - a közösségi közlekedést, a "szelíd" közlekedési módokat és a gyaloglást segítő - szerepe teremti meg annak a lehetőségét, hogy zöldítsék a belváros érintett részét a budai és a pesti oldalon is - mondta Karácsony Gergely főpolgármester hétfőn budapesti sajtótájékoztatón, amelyen az erre irányuló fejlesztések látványterveit is bemutattak.
A főváros azt javasolja, hogy a Lánchíd rekonstrukciója is maradjon meg a jelenlegi forgalmi rend, vagyis hogy a hidat BKK járatai, a taxik, valamint a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők használhatják, a személyautóval és egyéb gépjárművel pedig ne lehessen fölhajtani a hídra.
Jelenleg folyik egy közéleti vita arról, hogy milyen forgalmi rend legyen a Lánchídon, és ezen keresztül van egy nagyon fontos társadalmi párbeszéd arról: mi az a jövőkép, amit Budapest a fővárosiakkal közösen szeretne megvalósítani - mondta Karácsony Gergely, aki közölte azt is, hogy a Lánchíd felújítása határidőre elkészül.
A főpolgármester kijelentette, a megújuló Lánchíd forgalmi rendjének kialakítása nagyon fontos lépés, de csak egy lépés egy élhető Budapest megteremtése felé. Mint mondta, az érintett belvárosi területre vonatkozó, megörökölt koncepcióterveket továbbtervezték, és ez érinti a Clark Ádám teret, a Széchenyi István teret és a József Attila utcát.
Karácsony Gergely szerint Budapest legméltatlanabb helyzetét mutatja az, hogy a Széchenyi István téren, az úttesten a turisták balesetveszélyesen gyalogolnak át. A Lánchíd jelenlegi forgalmi rendje lehetővé tenné az "óriási" körforgalom megszüntetését, és a tervek szerint a zöldfelületet megőrző, de színvonalas gyalogos sétányt alakítanának ki, amelyen a Szent István Bazilikától, a Lánchídon keresztül lehetne a Várkert Bazárig sétálni.
A Széchenyi István tér kapcsán viszont előállt az a "furcsa helyzet", hogy egyik napról a másikra a főváros kikerült a tulajdonosi helyzetéből. Ugyanakkor a budapesti önkormányzat nem hajlandó lemondani arról, hogy a tér "tervezését és akár annak a kivitelezését is megvalósítsuk, mert így nyer értelmet (...) minden erőfeszítésünk, ami a történelmi belvárosra vonatkozik."
A József Attila utcában is "egy nagyon méltatlan helyzetet" kell megváltoztatni: szélesebb járdát és egy élhetőbb, magasabb színvonalú közterületet kellene kialakítani. A budai oldalon a Clark Ádám téren a tervek szerint sokkal több zöldterületet és jobb gyalogos közlekedési lehetőségeket alakítanának ki.Ezek a tervek akkor válhatnak megvalósíthatóvá, ha a Lánchíd forgalmi rendjéről sikerül azt a közös döntést meghozni a budapestiekkel, hogy fenntartják a hídon a mostani közlekedési rendet.Erő Zoltán, Budapest főépítésze a Clark Ádám térre vonatkozó tervekről azt mondta, a jelenleginél kisebb körforgalom kialakítását javasolja, a körforgalom közepén lévő virágágyásba pedig a Mátyás Templom rózsaablakának mintájára ültetnének növényeket.
Karácsony Gergely szerint a tervekben szereplő beruházások finanszírozására van "potenciális forrás". Az európai uniós források egy részét erre szeretnénk felhasználni - mondta.Erő Zoltán szerint a Lánchíd-projekt lényegesen nagyobb kiterjedésű, mint maga a híd, és felhívta a figyelmet arra is, hogy a jó közterek sorával indítható meg az a fejlődés, amiből a magántőke fejlesztésével a házak is megújulhatnak.