Tavaly állította a honvédség hadrendbe azokat a helikoptereket, amik közül az egyik lezuhant Horvátországban

hadsereg
2023 június 21., 15:17

A Honvédelmi Minisztérium elismerte, hogy a magyar légierő egyik Airbus H145-ös helikoptere zuhant le szerdán Horvátországban. Ebből a típusból a magyar állam 20 darabot vett 2018 júniusában, a flotta utolsó darabja 2021 decemberében érkezett meg az Airbus donauwörthi bázisáról az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra.

Vízsugárral fogadják az utolsó H145M típusú könnyû, többcélú helikoptert, ami Németországból, az Airbus donauwörthi bázisáról érkezett az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra 2021. december 3-án
photo_camera Vízsugárral fogadják az utolsó H145M típusú könnyű, többcélú helikoptert, ami Németországból, az Airbus donauwörthi bázisáról érkezett az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra 2021. december 3-án Fotó: Mészáros János/MTI/MTVA

A beszerzésről a Honvédelmi Minisztérium lapja megjegyezte, hogy a magyar H145M-flotta alapvetően három fő változatban érkezett:

  • 10 darab alap szállító;
  • 5 darab kutatás-mentésre és sebesültszállításra is felszerelt,
  • illetve 5 darab könnyű támadó feladatokra optimalizált gépet vettek.

90 műszaki üzemeltető szakembert, valamint több mint 50 pilótát képeztek ki a helikopterekhez. Amikor 2022 februárjában végül hadrendbe állították a gépeket, Maróth Gáspár, a védelmi fejlesztésekért felelős akkori kormánybiztos a Magyar Nemzetnek arról beszélt, hogy a honvédség szimulációs képességeit korábban európai uniós programból tervezték finanszírozni, a Pesco Eurosim program azonban csúszásban volt, ezért inkább saját forrásból fizették a kiképzéshez és a jártasság fenntartásához szükséges szimulátorokat.

Kálinger Roland tábori lelkész megszenteli a szolnoki bázis H145M többcélú könnyû helikopterflottáját
photo_camera Kálinger Roland tábori lelkész megszenteli a szolnoki bázis H145M többcélú könnyû helikopterflottáját Fotó: Mészáros János/MTI/MTVA

A hadrendbe állításnál Benkő Tibor akkori honvédelmi miniszter azt mondta, hogy az első H145M típusú helikopterekkel már több mint 6000 órát repültek, és megindították a pilótaképzést. A helikopterek karbantartási munkáit itthon tervezték elvégezni, erre az Airbus Gyulán egy alkatrészgyárat is építettek.