Akkumulátorgyárak helyett a fantasztikus hagyományokkal rendelkező magyar matematikaoktatásra illetve általában az oktatásra kellene költeni a magyar állam pénzét – állapította meg Bojár Gábor üzletember, a Graphisoft és az Aquincum Institute of Technology magánegyetem alapítója a Bólyai János Matematikai Társaság Rátz László Vándorgyűlésén, múlt kedden (július 4-én). Bojár előadásában arról beszélt, hogy az informatikai forradalom kivételes lehetőséget jelentett Magyarország számára, a Graphisofthoz hasonló, nemzetközi piacon sikeres szoftvercégek százai jöhettek volna létre a világhírű magyar matematikai kultúra alapjain, ezt a lehetőséget azonban egyelőre elszalasztottuk. Sőt, Bojár szerint ma már szándékosan rombolják a matematikaoktatást. Interjú.
03.00: Magyarország megnyerhette volna a XXI. századot, nem a felzárkózó országok között kellene küzdenie, de a leggazdagabbak közé kerülhetett volna, ha a magyar matematika nagy hagyományaira épít.
08.00: Hogy lehetett a vasfüggöny mögött elindítani olyan szoftvercégek, amely a nyolcvanas évek végén már a Szílícium-völgyben nyitott irodát?
10.00: A tehetség versenyelőny. Élvonalbeli magyar programozók a világpiacon.
15.20: Már nemcsak hanyagolják a matematikaoktatást, hanem rombolják.
17.00: Akkumulátorgyárakat építünk, amihez semmink sincs, és nincs benne pénz. Ahelyett, hogy szoftvert fejlesztenénk, amihez mindenünk van, és van benne pénz.
19.00: A cégek állami támogatása teljesen értelmetlen, abból gazdasági siker nem lesz. Csak az oktatásra érdemes költeni.
21.30: A politikus csak szavazatokban gondolkodik. Az oktatásra nem költ, mert abból nem lesz eredmény négy éven belül.
24.00: A magyar vezetők is fölismerték a korrelációt az oktatásra kötött pénz, és a gazdasági sikerek között. De nem érdekli őket. A Fidesz támogatottsága a legalacsonyabban képzett rétegekben a legmagasabb, és ez a korreláció fontosabb nekik.
32.00: Lehetne olyan környezetet teremteni, hogy a tehetségek ne menjenek el.
34.30: Ha a focistákat meg tudjuk fizetni, akkor a matematikai tehetségeket is.
37.00: A Vodafone-ra kifizetett százmilliárdok és az akkugyár-támogatások kamataiból háromszázezer forinttal lehetne megemelni minden közoktatásban dolgozó bérét.
41.00: Nem elég megfizetni a tanárokat, alkotói szabadságra, oktatási szabadságra is szükség van.