Tíz mellékvonalon állítja le a vasúti közlekedést a MÁV

közlekedés
2023 július 21., 04:36

Augusztus 1-jétől pótlóbuszokkal biztosítja a közlekedést a MÁV tíz mellékvonalon, miután az ottani vasúti személyszállítás szüneteltetéséről döntött - írta meg Facebook bejegyzésében a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

A döntés a következő vonalakat érinti:

  • 38 – Somogyszob–Nagyatád
  • 47 – Godisa–Komló
  • 78b – Balassagyarmat –Ipolytarnóc
  • 89 – Miskolc–Tiszaújváros
  • 98b – Abaújszántó–Hidasnémeti
  • 103 – Karcag–Tiszafüred
  • 114 – Mátészalka–Csenger
  • 121 – Mezőhegyes–Újszeged
  • 125a – Mezőhegyes–Battonya
  • 146b – Lakitelek–Kunszentmárton

Ezek olyan - jellemzően alföldi - mellékvonalak, ahol a vonatok alacsony kihasználtsággal futnak. Általában azért, mert az elmaradt infrastruktúra-fejlesztés miatt a vasúti közlekedés itt nem versenyképes a közútival. A megállóhelyek sokszor például több kilométerre helyezkednek el a települések központjaitól.

A MÁV ráadásul komoly járműhiányban is szenved, a mellékvonalakra sokszor nem jut BZ-motorvonat. A munkát emiatt régi mozdonyok végzik el, vagy buszokkal váltják ki a vasutat, ez pedig a szolgáltatás rovására megy. Így fordult elő nemrég az is, hogy a Komárom-Székesfehérvár vonalon a mentesítő mozdony is lerobbant, így egy harmadiknak kellett behúznia a szerelvényt a célállomásra.

M62 317-es mozdony húz két lerobbant mozdonyt és egy személykocsit Székesfehérvár előtt 2023. júniusában
photo_camera Az M62 317-es mozdony húzza a két lerobbant mozdonyt és a személykocsit Székesfehérvár előtt Forrás: VEKE / Facebook

A VEKE szerint az eredeti listán rajta volt még további három mellékvonal is, azoknál viszont jelentősen eltért a vonalvezetés a közút és a vasút között, és az utóbbi volt a gyorsabb, ezért maradhatott meg.

Magyarországon utoljára 2009-ben került sor hasonló mértékű vonalbezárásra. A Bajnai-kormány akkor 24 vasútvonalon és vonalszakaszon, mintegy 800 kilométeren állította le a személyszállítást gazdasági okokra hivatkozva.