40-50 év a MÁV vonatainak átlagéletkora, a karbantartást pedig nehezíti a háború

közlekedés
2023 augusztus 03., 05:00

A MÁV elismerte, hogy járműveik átlagéletkora eléri a 40–50 évet, vagyis járműállománya, de vasúti pályája is elöregedett, szervizeléssel és karbantartással önmagában pedig nem megőrizhető a versenyképességük – írja a 24.hu. A cikk szerint a vasúttársaság meglévő járműparkjának karbantartását nehezíti az Ukrajnában dúló háború is, miután „az alkatrészek beszerzése sok esetben ellehetetlenült, vagy sokkal több pénzbe és időbe kerül, mint korábban”.

„A beszállítói láncok összeomlása, az anyagellátás nehézségei a pályaállapotok romlását is felgyorsította: a járműveink kerékpár- és forgóvázhibáit jelentős részben a pálya állapota okozza, miközben épp ezeknek az alkatrészeknek a beszerzési ideje és költsége nőtt meg a háború miatt a sokszorosára” – írta a MÁV.

A MÁV szerint „az alkatrész-beszerzések mellett a járműveket érő közúti-vasúti balesetek okozzák a másik nagy problémát, amelyek minden esetben a gépkocsivezetők hibájából, a KRESZ be nem tartásából történnek. 2022-ben 28 nagyobb baleset érte a dízel motorvonatokat, ez 21 járművet érintett, azaz akadt olyan jármű, ami többször is balesetet szenvedett”.

A személyzethiánnyal kapcsolatban a cégcsoport közlése szerint „a MÁV és a MÁV-START üres pozíciónak száma a munkavállalók számához képest 3 százalék”.

A vonatokon működő vagy épp nem működő klímákkal kapcsolatban a MÁV a 24.hu-nak azt válaszolta, „a nyári időszak beköszöntével és a hőhullámok hatására megnövekszik a klímákkal kapcsolatban a hőérzet miatti bejelentések száma az utasok részéről, azonban sokszor ez nem a klíma meghibásodását jelenti”.

Elmondták, hogy a MÁV összes kocsijának 42 százalékában van légkondicionáló berendezés, a távolsági forgalomban közlekedő járművek negyedében pedig „hatékony klímaberendezés”. Magyarázatuk szerint a régebbi beszerzésű, 2. generációs InterCity-kocsik még nem modern klímával, hanem úgynevezett légjavító berendezéssel vannak felszerelve. Ezek pedig 35 fokos hőmérséklet felett kevésbé tudják lehűteni a levegőt, mint a korszerűbb változatok, „ezért az elmúlt években egyre forróbb nyári hőmérséklet miatt sok utazóban alakulhat ki olyan érzés, hogy a klíma nem vagy rosszul működik”.

A MÁV végül közölte, hogy az utóbbi években összesen 92 korszerű IC+ kocsit szereztek be, majd úgy fogalmaztak, „egyszerre örömteli fejlemény és jelentős kihívás, hogy ennél is többre volna szükség, hiszen a kötöttpályás közlekedés egyre népszerűbb Magyarországon”.