Szerencsésen megérkezett két gabonaszállító hajó Csornomorszkba, ahol 20 ezer tonna búzát töltenek beléjük. Az ukrán hatóságok szerint ez volt az első alkalom, hogy civil hajók elérték az ukrán kikötőt az Oroszországgal kötött, a hajók biztonságát garantáló megállapodás összeomlása óta. Korábban ezt a tengeri folyosót csak az Ukrajnából induló hajók használták.
Olekszandr Kubrakov miniszterelnök-helyettes elmondta, hogy a hajók - a Resilient Africa és az Aroyat - az óceániai Palau szigetország zászlaja alatt hajóznak, és a legénységük ukrán, török, azerbajdzsáni és egyiptomi emberekből áll. A hajók Egyiptomba és Izraelbe szállítják a búzát.
Az egész világon Ukrajna az egyik legnagyobb beszállítója az olyan terményeknek, mint a napraforgóolaj, árpa, kukorica és búza. Amikor Oroszország 2022 februárjában megszállta Ukrajnát, haditengerészete blokád alá vette az ország fekete-tengeri kikötőit - csapdába ejtve 20 millió tonna exportra szánt gabonát. Ez az élelmiszerek világpiaci árának ugrásszerű növekedését okozta, és azzal fenyegetett, hogy hiány lép fel a közel-keleti és afrikai országokban, amelyek jelentős mennyiségű élelmiszert importálnak Ukrajnából. Néhány ilyen ország, köztük Afganisztán, Jemen, Szudán és Etiópia továbbra humanitárius segítségre szorul - írja a BBC.
Az elmúlt évben 33 millió tonna gabona hagyta el az ukrán kikötőket, mivel a 2022 júliusában Isztambulban aláírt, és aztán kétszer megújított megállapodás lehetővé tette, hogy Ukrajna a gabonáját az orosz blokád ellenére a Fekete-tengeren keresztül exportálja. Ebből az ENSZ által tető alá hozott megállapodásból lépett ki aztán Oroszország a kercsi híd megtámadása után. Aztán az agresszor azt is kijelentette, hogy katonai célpontokként tekintenek a fekete-tengeri ukrán kikötőkbe tartó hajókra, mire Ukrajna háborús zónákká nyilvánította az orosz kikötőket. Augusztus elején három hajó tesztelte az oroszokat, akik nem csináltak semmit.