Így néznek ki a MÁV új, vásárlás helyett csak bérelt mozdonyai

gazdaság
2023 szeptember 28., 09:44

A MÁV 15+10-es konstrukcióban összesen huszonöt mozdonyt bérel a vasúti járművek bérbeadásával foglalkozó francia Akiem cégtől, az első mozdonyok már meg is érkeztek Magyarországra – értesült lapunk. Információinkat megerősítette az a megbízható forrásból kapott fotó, amin már látható egy, a kanadai cég nevét és a MÁV-Start feliratozást is viselő mozdony.

Arról, hogy bérelt mozdonyokkal enyhítene a MÁV az égető járműhiányon, az Iho.hu vasútközlekedési szaklap már augusztusban írt. A lap akkor arról számolt be, hogy huszonöt vonatot bérelne az állami vasúttársaság, és a lap forrásai szerint szeptembertől érkeznek a bérelt Eurosprinterek.

Információink szerint a MÁV végül tizenöt ES64U2 típusú mozdonyt bérelt és további tízre van opciós szerződése. Arról, hogy mostanáig hány bérelt mozdony érkezett meg, hogy azokat mennyi pénzért és mennyi időre bérelik, illetve hogy mely vonalakon fognak járni, kérdeztem a közlekedési minisztériumot és a MÁV-ot is, de a cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ sehonnan.

Arra is rákérdeztünk, hogy ha a MÁV-nak van egy megkötött mozdonybeszerzési szerződése 115 Vectronra, akkor abból miért nem hívtak le egyet sem, miért inkább a bérlést választják.

FRISSÍTÉS

A MÁV-csoport honlapján megjelent közlemény szerint „a folyamatosan növekvő utasforgalom jobb kiszolgálása érdekében 15 darab kiváló műszaki állapotú, használt ES64 U2 V7 típusú kétáramrendszerű, nagyteljesítményű, ETCS vonatbefolyásoló járműfedélzeti berendezéssel is felszerelt mozdonyt bérel a MÁV-VOLÁN-csoport. A mozdonyok október második felétől állnak szolgálatba a belföldi InterCity és a Bécsbe közlekedő EuroCity viszonylatokban. Az új mozdonyok segítségével javítható a pontosság, stabilabbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatközlekedés”.

Azt is írják, hogy „a mozdonyok belföldön 160 km/h-ás sebességgel közlekedhetnek majd, de közlekedési engedéllyel rendelkeznek Magyarországon kívül Németországban, Ausztriában, Romániában, Horvátországban és Szerbiában is. A MÁV-START így aktív szereplő maradhat a nemzetközi vonatok vontatása terén”.

Továbbá „a bérelt mozdonyok egy része felhasználható az elöregedett, V43-es típusú, 120 km/h-ás maximális sebességű vontatójárművek kiváltására, amely energiaköltség megtakarítást is eredményez. Azonkívül, hogy villamosmozdonyok megfelelnek a MÁV-VOLÁN-csoport fenntarthatósági és modernizálási törekvéseinek, az ergonómia követelményeinek is eleget tesznek, a mozdonyvezetők kényelmes, biztonságos munkakörnyezetben teljesíthetik az akár több száz kilométeres szolgálataikat”.