A MÁV Mészáros Lőrinc cégét hibáztatja, amiért nem tudják beváltani Szijjártó ígéretét

gazdaság
2023 október 21., 11:54

A vállalkozónak felróható okból nem indul el a személyforgalom október 23-án a Szeged-Röszke vasútvonalon – ez a címe a MÁV-csoport szombaton megjelent közleményének.

Ahogy pár napja megírtuk, a szerbek elkészültek, Szijjártó megígérte, egyelőre mégsem indulnak el a személyvonatok Szeged és Szabadka között. A külügyminiszter egy augusztus 20-i Facebook-posztjában írta azt: „következő nemzeti ünnepünkön, október 23-án megindul a személyforgalom az új Szeged-Szabadka-vasútvonalon”. A Magyar Vasút nevű szaklap meg is kérdezte a vasúttársaságot, miért nem tudja beváltani az ígéretét Szijjártó, de eddig nem reagáltak.

Most azt írják, a legfrissebb műszaki vizsgálati jelentésük megállapította, hogy „a biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt vált szükségessé a Szeged-Rendező–Röszke országhatár közötti vasúti személyforgalom elindításának későbbre halasztása”. Hozzáteszik, „a berendezések műszaki készültségi szintje alapján azok próbaüzeme nem megkezdhető, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges”. A próbaüzem megkezdése márpedig csak a hibalistában szereplő hiányosságok pótlása, a vállalkozóval történő egyeztetések és a további vizsgálatok függvényében határozható meg. Mindezek fényében a személyforgalom megindulása várhatóan akár egy hónapos csúszást is szenvedhet az eredeti ütemezéshez képest – írják.A Szeged-Röszke vasútvonal átépítése 2021 őszén indult. A 13 kilométeres beruházás célja az, hogy az eddigi 60 km/óra helyett ezután 80-120 kilométer/órával járhassanak majd ezen a szakaszon a személyvonatok. A beruházás indításakor a MÁV még úgy tervezett, hogy „a vajdasági település és Szeged között várhatóan 30-40 perces lenne a menetidő a 44 kilométeres vonalon.” A kivitelező a V-Híd Zrt. nevű Mészáros Lőrinc-cég, amely a munkára néhány hete kapott plusz 5,4 milliárdot az addigi 45 milliárd mellé, így a munkálatok kilométerenkénti költsége 3,877 milliárd forint.