„Nem is akarom kommentálni (...) Bármilyen Magyarországra irányuló beruházást csak akkor jelentünk be, ha arról megállapodás születik”
– mondta az ATV munkatársának a külgazdasági és külügyminiszter egy hétfői parlamenti bizottsági meghallgatása után. Szijjártó Péter „az ügyben, amit a német újság felvetett semmi olyan információt nem tud mondani, ami konkrét lenne, vagy közérdeklődésre tarthatna számot”.
Azt, hogy Magyarországon építi fel az első európai autógyárát a kínai BYD, belső forrásokra hivatkozva a Frankfurter Allgeiemne Sonntagszeitung a hétvégén írta meg. A lap emlékeztetett arra, hogy Orbán Viktor nemrég a kínai Sencsenben, a BYD központjában járt találkozott a céget vezető Vang Csuan-fuval.
Szijjártó most azt mondta: azt sem árulhatja-e el, volt-e olyan tárgyalás a BYD-del, hogy Magyarországra, Szegedre hozzák az elektromos autógyárukat. Megismételte: „az egészet nem szeretném kommentálni, mert nem szoktunk ilyen híreszteléseket kommentálni (...) ha lesz bármilyen ügyben bejelenteni valónk újabb beruházásról az ország bármely területén, azt meg fogjuk tenni”.
A BYD-nek egyébként nem a hírek szerint Szeged környékén épülő gyára – amit hivatalosan állítólag decemberben jelentenek be – lenne az első magyarországi üzeme. Komáromban elektromos buszokat gyárt, a Magyarországon újonnan forgalomba hozott elektromos buszok mintegy negyven százaléka ott készül, míg Fóton egy akkugyára lesz, aminek egymilliárd forintos kormányzati támogatását épp Szijjártó jelentette be idén nyáron.
Azt, hogy a BYD Szeged környékén építheti meg első magyarországi autógyárát, a G7 írta meg, valamint azt is, hogy ehhez már megkezdte a város környékén földek kisajátítását. Az ellenzéki pártok által támogatott szegedi polgármester, Botka László megerősítette a G7-nek, hogy tárgyalnak egy nagyobb beruházásról, és a lap szerint „sietett leszögezni, hogy nem akkumulátorgyárról van szó”. A helyiek ugyanis állítólag már rémüldöztek, amikor kínai delegációt láttak mászkálni a leendő gyár területén.