A napokban közzétette a Lázár János vezette közlekedési minisztérium a 2024-es útdíjfizetésről szóló rendeletét. A mostanihoz képest a két legfontosabb – bár a korábbi tervezetekben megjelentekhez képest sok újdonságot már nem jelentő – változás az, hogy
Kezdjük az utóbbival: a matricás úthasználat átlagosan 16,4 százalékkal drágul (kerekítési okok miatt 16,36 és 16,43 százalék között matricafajtánként). Személyautósoknak az éves országos vinyetta az idei 49 190 forintról 57 260 forintra drágul, az éves megyei sztrádamatricák 6660 forintba kerülnek majd az idei 5720 forint után. A tíznapos autópálya-használat 6400 forint lesz (most 5500), míg a havi vinyetták 10 360 forintba kerülnek majd (mostani áruk 8900 forint).
Fontos változás, hogy februártól megszűnik a B2-es kategória, a buszok akkortól a 3,5 tonnánál nehezebb teherautókhoz hasonlóan elektronikus útdíjat kötelesek fizetni a HU-GO rendszerben.
További fontos változás, hogy március 1-től egynapos matricát is lehet venni, ennek az ára 5150 forint lesz – nem sokkal olcsóbb, mint a tíznapos, és sokkal drágább, mint az osztrák. Az egynapos matrica a tranzitforgalmat hivatott segíteni, de ha valaki nemcsak egyszer halad át az országon, hanem oda-vissza utazik – például egy turista a Fekete-tengerhez vagy az Adriára egy hétre –, akkor a két darab egynapos matricánál olcsóbban megússza egy tíznapossal.
Az autósokra nemcsak az idei inflációt terhelik még 2024-ben is a matricák árának emelésével, hanem további 150 milliárd forintot sajtolnak ki az autósokból azzal, hogy bővítik a díjköteles úthálózatot. Két olyan megyében is lesz fizetős út, ahol eddig nem volt: Békésben az M44-es – amivel a közlekedési kormányzat felrúgja azt az eddigi szokásjogot, hogy csak olyan gyorsforgalmi utakon szed útdíjat, amelyek az országos hálózatba kapcsolódnak –, Jász-Nagykun-Szolnok megyében az M4-es és az M44-es. Így januártól egyedül Nógrád megyének nem lesz megyei matricája, díjköteles útszakasz híján.
Emellett az M0-es teljes szakasza díjköteles lesz mostantól, ami sok kelet-pesti és a pesti agglomerációban élő autósnak okozhat fejfájást. A főváros térségében matrica kell januártól az M6-os Ráckeresztúrig vezető szakaszára is, a teljes M31-esre (ez az M0-s körgyűrűt köti össze Gödöllőnél az M3-assal). Fizetőssé válik emellett Zalában az M76-os autópálya a Balatonszentgyörgy/Balatonberény csomóponttól a Keszthely-Fenékpuszta csomópontig. Mindezek alapján januártól így néz ki a matricával használható utak térképe (a teherforgalom HU-GO útdíjköteles úthálózati térképe pedig itt található).