Januártól állnak munkába a Fülöp-szigeteki buszsofőrök Budapesten

Budapest
2023 december 19., 09:01

Budapest városvezetése októberben jelezte, nem tartja jó iránynak, hogy külföldi dolgozók alkalmazásával enyhítsék a sofőrhiányt a fővárosi közösségi közlekedésben, ezért szóltak, szóba sem jöhet, hogy a BKV által üzemeltetett buszokon álljanak munkába a Fülöp-szigeteki buszsofőrök. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes azt mondta, hogy a szolgáltatóknak nem tilthatják meg külföldi munkavállalók foglalkoztatását, de szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, különösen a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást.

A Népszava most azt írja, hogy az őket toborzó ArrivaBus Kft. viszont némi trükközéssel kikerülné a budapesti városvezetés által beharangozott ellenőrzést. Méghozzá úgy, hogy elsőként a 100E jelű közvetlen repülőtéri járaton állítaná szolgálatba a Fülöp-szigetekről érkezett 23 buszvezetőt, ott ugyanis kevésbé feltűnő, ha csak angolul kommunikálnak.

A 100E buszjárat elindítása 2017-ben
photo_camera Fotó: Illyés Tibor/MTI/MTVA

Naszályi Gábor szakszervezeti elnök szerint a vendégmunkások éppen addigra rázódnának bele a budapesti forgalomba, mire hazamennek. A reptéri járat ugyanis Budapest egyik legnehezebb útvonalának számít, hiszen a védett biciklisávok kialakításával leszűkült Üllői út, illetve a belváros legforgalmasabb főútjának és csomópontjainak számító Károly körút, Kálvin tér, Astoria, Deák tér a budapesti forgalomban edződött hazai buszvezetőknek sem egyszerű, nemhogy a kevesebb mint két hónapja Budapestre érkezett sofőröknek. Ráadásul a járat első ajtós felszállási rend szerint közlekedik, így a a sofőröknek jegyet is kell ellenőrizniük vagy eladniuk.

Úgy tudni, hogy a Fülöp-szigetekről érkezett sofőrök a külföldi előválogatás után novemberben budapesti képzési és integrációs programmal folytatták, és várhatóan január közepén kezdenek. Az európai munkavállaláshoz szükséges szakmai vizsgákat angolul teszik le, ahogy a menetirányítással is angolul beszélnek majd. Külön modulban készítik fel őket az „eseménykezelésre”, például ha rosszul lesz egy utas, vagy egy akadály kerül eléjük. Krsják Attila, az ArrivaBus kommunikációs vezetője szerint vonalismeretben nincs különbség a vidéki kollégák és köztük.

Bár ugyanazt a bért kapják, mint a magyar kollégák, valójában többe kerülnek a toborzási, utaztatási, képzési költségek, illetve lakhatásuk biztosítása miatt. Ezért mondta azt Naszályi Gábor, hogy „ha a magyar buszvezetők ennyivel többet kapnának, akkor nem lenne szükség vendégmunkásokra, akkor nem mennének el a szomszédos országokba dolgozni”. De ahogy a Népszava is írja, a toborzási szakértő szerint ez nem ilyen egyszerű, mert ebben az esetben csak az adott vendégmunkás-csoport foglalkoztatása jár emelt költséggel, ha a magyar sofőrök fizetését emelnék, akkor az több ezer ember bérét érintené. Ilyen összehasonlításban pedig már olcsóbb a vendégmunkás.