Fabiny Tamás evangélikus püspök újra elhatárolódott az érdi lelkész szavaitól, de lezártnak tekinti az ügyet

belföld
augusztus 09., 08:21

A csütörtök esti közlemény után a Válaszonline-on megjelenet hosszabb írásában is elhatárolódott Fabiny Tamás, az Evangélikus Egyház elnök-püspöke Labossa Péter Mihály múlt vasárnapi prédikációjától, aki arról beszélt, azért történt meg a holokauszt, mert a zsidók elárulták Jézust. Fabiny a cikkben hosszan leírta, ő mit mondott az egykori jeruzsálemi templom pusztulásáról, amiről múlt vasárnap emlékeztek meg.

Értelemszerűen egészen mást, mint az érdi lelkész.

Labossa a csütörtökön kiadott közleményében azt magyarázta, a prédikációjából „sajátos módon” kiragadtak részeket, amiket úgy lehetett értelmezni, mintha „a ho­lo­kauszt a Jézus ko­ra­be­li zsidó ve­ze­tők meg­nyi­lat­ko­zá­sa miatt Isten bün­te­té­se lett volna,” de ettől az értelmezéstől elhatárolódik.

Az ügy azután került nyilvánosságra, hogy a 444 egy olvasói levél alapján szerdán beszámolt az elhangzottakról. Ezután Fabiny Tamás bekérte a teljes prédikáció hanganyagát, mert ami elhangzott, az „sajnos több elfogadhatatlan megfogalmazást tartalmazott.”

link Forrás

Fabiny a teljes szöveg meghallgatása után azt írta, „az igemagyarázat egyes részeit úgy lehetett értelmezni, mintha a holokausztot Isten a Jézust elutasító zsidó csoportok magatartása és szavai miatt engedte volna meg.” (Vagyis, Labossa védekezésével szemben a „kiragadott rész” a szöveg egészét nézve is ugyanarról szól.)

Fabiny szerint ez súlyos tartalmi probléma, és szöges ellentétben áll az egyház biblikus tanításával, hogy Jézus keresztre feszítéséért sújtotta volna a zsidókat későbbi évszázadok és évezredek megannyi csapása.

„Ettől az egyház elnök-püspökeként elhatárolódom. Egyházunk az antiszemitizmussal szemben a zéró tolerancia elvét követi. A tanítás egyszerű: az evangéliumot követő ember – hitvallási okokból – nem lehet antiszemita.”

Fabiny szerint a prédikációban nehezen értelmezhető kitétel volt az is, amelyben a felvilágosodás ártó hatását és Imane Helif nemi identitását kapcsolta össze Labossa.

Labossa itt arról beszélt, „bekapcsoljuk az olimpiát, a közvetítést, és láthatjuk a negatív következményeket. A felvilágosodás gyümölcsét láthatjuk. Szegény magyar bokszolónőt csak sajnálni tudom. És ordít a lelkem ezért az egészért. Ezért az istentelenségért, ami folyik. Premier plánban közvetítik számunkra. Mi lesz ennek a következménye?”

Fabiny azt a félmondatot sem tudta értelmezni, ami „egy kiváló magyar sportoló”, Szekeres Pál Európai Parlamentből való „kigolyózására” utal, de „az ilyen politikai vagy ideológiai tartalmú kiszólások egy prédikációban nem engedhetők meg.”

Ezt Labossának is elmondta, akivel az elmúlt napokban több hosszú és mély beszélgetést folytatott. Ennek eredménye volt az a nyilatkozat is, amelyben az érdi lelkész elnézést kért ezekért a zsidókra vonatkozó mondaiért.

„Bár az igehirdetésben elhangzottakat változatlanul sajnálatosnak tartom, azt pozitív tapasztalatként élem meg, hogy őszintén és testvéri módon tudtunk beszélni erről Labossa Péterrel, aki belátta, hogy helytelenül fogalmazott, és ezt kifejezésre is juttatta. Bizonyos vagyok benne, hogy szolgálatát – a szükséges tanulságokat levonva – Jézus hűséges tanítványaként kívánja mindig folytatni.”

Fabiny élesen bírálta azokat, akik támadták és fenyegették Labossát és családját. Mindenkit arra kért, „ne engedjen teret a bosszúnak és gyűlöletnek”, egy lelkész „figyelmetlenségből vagy rossz modelleket követve bizony hibázhat.”

Azt gondolja, hogy ezzel lezártnak tekinthetik ezt a „konkrét szomorú ügyet”, de a püspöktársaival kezdeményezte, hogy a közeljövőben nyílt fórumokon beszéljünk ezekről a teológiai, történelmi és társadalmi kérdésekről.

Labossa prédikációja után egy olvasónk feljelentést tett az Érdi Járási Ügyészségen, mert szerinte az elmondottak kimerítik a holokauszt nyilvános tagadásának bűntettét. Megkerestük az ügyészséget, hogy indult-e nyomozás, a válaszra egyelőre várunk.

Címlapi kép: Soós Lajos/MTI/MTVA