A Lega olasz kormánypárt a kultikus Vespa robogó nemzeti kulturális örökséggé nyilvánításáról terjesztett be a parlament elé törvényjavaslatot, így a márka mentesülne az emissziós határértékek miatti regisztrációs korlátozások alól.
Az 1946-ban szabadalmaztatott Vespa Piaggio motorkerékpárt „szimbolikus értékére és kiemelkedő gyártási minőségére, valamint történelmi, művészeti és kulturális értékére való tekintettel nemzeti kulturális örökségként” kell elismerni – fogalmaz a törvénytervezet, amit Matteo Salvini közlekedési miniszter támogat.
„A Vespa felvétele a nemzeti kulturális jelentőségű járművek listájára, hogy megvédjük mindenféle forgalomkorlátozástól, olyan észszerű javaslat, amit aktívan támogatunk egy örökség, egy mítosz és egy világszerte ismert és csodált kétkerekű olasz szimbólum védelme érdekében” – írta Salvini a törvényjavaslatot támogató levélben. Salvini egyetért azzal a javaslattal, hogy a Vespa nemzeti örökségként „szabadon közlekedhessen”, függetlenül a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos korlátozásoktól.
„Ma a Vespa a világ egyik legismertebb ipari formatervezési terméke, olyannyira, hogy joggal tekintik az olasz formatervezés ikonjának, és a világ legnevesebb modern művészeti, tudományos és technológiai múzeumaiban állítják ki” – írta Salvini.
Az Interbrand globális márkatanácsadó cég a Piaggio csoport eszmei értékét 2022-re 1,079 milliárd euróra tette, ami 19 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az elmúlt 10 évben a Piaggio több mint 1,6 millió Vespa modellt gyártott és adott el világszerte.
A sikertörténet 1946-ban kezdődött a Vespa 98cc sorozatgyártásának elindításával. A kultikus robogót Corradino D'Ascanio olasz mérnök tervezte, aki harci repülőgépek tervezőjeként egy egyszerű, gazdaságos és könnyen kezelhető járművet akart létrehozni. Enrico Piaggio vállalkozó megbízásából aztán egy, a háborúban megrongálódott pontederai gyár területén kezdett tervezni „valami újat”.
Gregory Peck és Audrey Hepburn az 1953-as Római vakáció című sikerfilmben egy Vespán zötyögött végig Rómán. A jelenet az olasz robogóikon iránt tett „szerelmi vallomásként” vonult be az olaszok kollektív emlékezetébe – fogalmaz az MTI.