Önvizsgálatra szólított a kalocsai érsek Bese Gergő és két gyermekzaklatással vádolt pap felfüggesztése után

egyház
szeptember 13., 12:39

„A lélek ugyan kész, de a test erőtlen” – ezzel az evangéliumi igével kezdi körlevelét Bábel Balázs érsek, amelyet vasárnap a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye minden templomában felolvasnak.

„Különösen akkor szembesülünk ennek a jézusi mondatnak a súlyával, ha a visszaélések különböző formáinak pusztító és megrendítő valósága tárul elénk, ahogyan ez az elmúlt napokban is történt egyházmegyénkben.”

Az érsek azok után szólalt meg, hogy múlt pénteken, egy napon belül három papjáról derült ki a legnagyobb nyilvánosság előtt, hogy – nagyon különböző ügyek miatt – felfüggesztette őket. Bese Gergő története folyamatosan a címlapokon van, de két másik plébános esetében sokkal súlyosabb esetekről számolt be sajtóérdeklődésre: R. Gábor és H. Róbert gyerekekkel szembeni szexuális visszaélést követhetett el. Előbbit már ki is zárta a papi rendből a pápa, és a bírósági tárgyalását várja, utóbbi ellen nyomoz a rendőrség.

Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek Szent István és Asztrik érsek ereklyéit helyezi a főszékesegyház új oltárkövébe a kalocsai Nagyboldogasszony-fõszékesegyházban 2016. június 25-én
photo_camera Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek Szent István és Asztrik érsek ereklyéit helyezi a főszékesegyház új oltárkövébe a kalocsai Nagyboldogasszony-főszékesegyházban 2016. június 25-én Fotó: Ujvári Sándor/MTI/MTVA

A Szemlélek katolikus portál lapigazgatója, Gégény István arról beszélt: „Egyházi vezetőink, élükön jelesül Bábel Balázzsal, nem hallatják a hangjukat. Én nem gondolom, hogy Jézus Krisztusnak és az ő képviselőinek, apostolainak – hiszen apostolutódként tekintünk a püspökökre – ne lenne mondanivalójuk, üzenetük ebben a helyzetben. Szerintem itt most a bocsánatkérésnek és a jövőre vonatkozóan a hitelesség visszaszerzésének vagy valamiféle garancia vállalásának, hogy ilyen többé nem fordulhat elő, ennek volna itt az ideje és a helye.”

Erre reagált az érsek azzal, hogy elküldte a Szemléleknek egy hétvégi miséje felvételét, illetve a fent idézett közlevelet. Végighallgattam a prédikációt, amiben szó esett a ránk leselkedő veszélyekről (háború, éghajlat, terror), és a nyugati világ értékvesztéséről. Például arról, hogy Franciaországban a muszlimok a keresztény hitre áttérőket „megölik”. Az érsekség konkrét ügyeire direkt utalást nem találtam, és talán nem véletlen, hogy nem is idézte ezt a beszédet reakcióként senki.

link Forrás

Az érsekség honlapján egyetlen friss hír van, ez: Festékcsomagot nyert a mélykúti Szent Tamás Katolikus Általános Iskola és Óvoda! Úgyhogy az állítás tarthatónak látszik, miszerint az érsek nem reagált egy hétig arra, ami az egyházmegyéjében történt, és amiről az összes magyar nyelvű közéleti újság így vagy úgy beszámolt, és amiről még a miniszterelnök is nyilatkozott. Nem reagált amúgy a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia sem, amelynek máskor arra is van energiája, hogy egy kerületi polgármester félresikerült nyilatkozatáról külön közleményt adjon ki.

De a cikk elején már idézett érseki körlevél - szemben mondjuk ezzel a korábbi üggyel - ezúttal nem a felelősség elkenéséről és mások hibáztatásáról szól.

„Az emberek bizalmával és a tekintéllyel való visszaélés bármely formája elsősorban az érintetteket sebzi meg, ezért most figyelmünket fokozottan is feléjük kell fordítani. Segítségünkre van ebben az ilyen esetekre vonatkozó világos és szigorú egyházi és állami törvények maradéktalan betartása, emellett a feladat azonban közös: a meghallgatás, az önvizsgálat és a sebek gyógyítása.”

Jézust idézi az érsek, aki azt mondta: „Az igazság szabaddá tesz”. Ez a rövid körlevél konkrétumokkal nem szolgál, se az esetleges hibákról, se a jövőbeli óvintézkedésekről nem esik benne szó, de van benne empátia az áldozatokkal:

„A Szentírás tanúsága szerint bármely sebzettségben osztozik egész közösségünk – »Ha szenved az egyik tag, valamennyi együtt szenved vele.« (1Kor 12.26). Az egyház, mint Krisztus misztikus teste, egyszerre emberi és isteni, földi és mennyei. Egyik sem homályosíthatja el a másikat, hanem mindig a megújulás valós lehetőségét biztosítja számunkra.”