Amikor a Titan nevű mini magántengeralattjáró egy kezdeti verziója a második próbamerülését hajtotta végre, a fejlesztő-cégtulajdonos, Stockton Rush mintegy mellékesen mondta a szerkezetbe beszállóknak, hogy majd hangokat fognak hallani, ne lepődjenek meg.
Köztük volt Karl Stanley is, aki szintén szakmabeli, abból él, hogy saját szabadidős minitengeralattjáróval viszi a fizetővendégeit Hondurasban. Stanley a merülés közben azonnal felismerte a zajokat: a víz nyomása alatt elpattanó karbonszálak hangjai voltak, és mind a Titan egy bizonyos pontja felől jött. A merülés 12 ezer láb, 3600 méter mélyre ment, és gond nélkül lezajlott, de Stanley másnap írt egy mailt Rushnak, hogy valami nem stimmel.
"Az a pont (ahonnan jönnek a zajok) egyértelműen beszél mindenkihez, aki figyel rá. Azt üzeni, hogy valami nem stimmel. Rengeteg figyelmeztetést ad", írta a férfi. Rush félresöpörte az aggodalmakat.
Hiba volt. A Titan 2023. június 18-án, öt emberrel a fedélzetén, a Titanic roncsához indított merülés közben, a tengerfenékhez közel összeroppant. A fedélzetén lévők, köztük a 61 éves Stockton Rush azonnal meghaltak. Ez volt az első alkalom, hogy egy mélytengeri tengeralattjáróval, emberrel a fedélzetén ilyen történt.
Stanley sztorija több másik hátborzongató történettel együtt most, az amerikai parti őrség nyomozati meghallgatásai során lett nyilvános. A meghallgatások két héten át tartottak, és pénteken értek véget. Tanúskodtak Rush cégének, az OceanGate-nek egykori alkalmazottai, iparági szakértők és a parti őrség munkatársai is, összesen több mint kéttucatnyian. Mindannyian arról beszéltek, hogy mi vezethetett a katasztrófához, és volt mit mesélniük.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!