A Volkswagen németországi gyárainak dolgozói hétfő délelőtt sztrájkolnak, miután az autógyártó több ezer embert akar elbocsátani, a fizetéseket csökkenteni és gyárakat bezárni, első alkalommal a hazájában, írja a Guardian.
Thorsten Gröger, az IG Metall szakszervezet vezető tárgyalója bejelentette, hogy az összes németországi VW-gyárban „figyelmeztető sztrájkok” kezdődnek, és hogy „ha kell, ez lesz a legkeményebb kollektív tárgyalási csata, amit a Volkswagen valaha látott”.
A figyelmeztető sztrájk körülbelül két órán át fog tartani, majd minden műszakban megismétlődik, az egyes sztrájkszakaszok között a termelés a „szokásos módon folytatódik”, írja a német Spiegel, hozzátéve: az autógyártó tíz németországi telephelye közül kilencnél sztrájkolnak a dolgozók fél tíztől, illetve tíztől.
A VW tervei, hogy legalább három németországi gyárat bezár – a vállalat 87 éves történetében ez az első hazai bezárás –, több ezer dolgozót bocsát el és 10 százalékkal csökkenti a béreket, elkeseredett vitához vezettek a szakszervezettel és az üzemi tanáccsal. Az Audi és Porsche vállalatokat is magában foglaló VW-csoport Németország legnagyobb munkaadója, közel 300 ezer alkalmazottal az országban, akik közül mintegy 120+10 ezerre vonatkozik kollektív szerződés (a plusz tízezer magyarázata, hogy a szászországi VW Saxony vállalat ennyi dolgozójával 2021-ben a vállalati bérmegállapodáshoz való igazodásról állapodtak meg).
A VW a gyenge fogyasztói kereslettel, a belső égésű motorokról az elektromos járművekre való átállás költségeivel és a kínai verseny intenzív jelenlétével küzd. A vállalat a gyenge elektromosautó-eladásokat jelölte meg a drasztikus költségcsökkentési törekvések egyik fő okaként.
Európa legnagyobb autógyártójának gondjai nem túl biztató Olaf Scholz kancellárnak, aki novemberben előrehozott választásokat kezdeményezett, amikor kirúgta pénzügyminiszterét, és ezzel véget vetett a háromtagú német kormánykoalíciónak. A németek február 23-án szavaznak a választásokon, amit az előrejelzések szerint az ellenzéki jobbközép CDU/CSU szövetség fog megnyerni. A szokatlan téli választás kampánya a német csúcstechnológiai feldolgozóipar válsága és a német ipar hagyományos bástyáinak, az autógyártóknak a nehézségei közepette zajlik.
Európa legnagyobb autógyártójának válsága azonban nemcsak a német gazdaság válságát, hanem az iparág egészének európai problémáit szimbolizálja. Múlt héten az Európai Bizottság vezetője, Ursula von der Leyen bejelentette, hogy „stratégiai párbeszédet” fog folytatni az európai autóipar jövőjéről. A jobbközép szövetségesek és a szélsőjobboldal részéről nyomás nehezedik rá, hogy törölje el vagy gyengítse az autógyártókra vonatkozó környezetvédelmi célkitűzéseket, jegyzi meg a Guardian.