Amerikai tisztviselő: Az orosz légvédelem lőhette le az azeri utasszállítót

külföld
december 27., 12:04

A december 25-én lezuhant azerbajdzsáni utasszállító mindkét fekete dobozát megtalálták, ez segíthet kideríteni, mi történt pontosan. Az adatok elemzése két hétig tarthat.

A Bakuból Groznijba tartó járat Aktau város közelében zuhant le, fedélzetén 67 emberrel. 38 ember a helyszínen meghalt, 29-et sikerült kihúzni a roncsok közül. 14 azerbajdzsáni és 9 orosz állampolgárt már hazaengedtek. Hat embert még kórházban ápolnak, négyen az intenzív osztályon vannak, egy sérült állapota súlyos.

Az azerbajdzsániak és oroszok először arról beszéltek, hogy a gép madárrajjal ütközött, de valószínűleg nem ez történt. A lezuhant repülőről közzétett videók és képek alapján a gép törzsén olyan lyukak vannak, melyek repeszek vagy törmelékek okozta sérülésekhez hasonlítanak.

photo_camera Fotó: ISSA TAZHENBAYEV/AFP

A CNN-nek egy amerikai tisztviselő azt mondta, „az első jelek arra utalnak, hogy egy orosz légvédelmi rendszer lőhette le a Kazahsztánban lezuhant utasszállító repülőgépet.” Ugyanezt mondja az ukrán dezinformációellenes központ vezetője, Andrij Kovalenko is.

Ha valóban ez történt, az amerikai tisztviselő szerint tévedésről lehet szó, „a rosszul kiképzett orosz egységek gondatlanságból tüzeltek”, az Ukrajna által használt drónokat akarták leszedni Groznijnál. A gép ugyanis nem sokkal az után zuhant le, hogy Dél-Oroszországot dróncsapások érték. Kovalenko szerint a hatóságok megpróbálják majd eltussolni a baleset okát, mivel „kényelmetlen lenne Oroszországot hibáztatni.”

Azerbajdzsán, Kazahsztán és Oroszország tisztviselői arra szólították fel az embereket, hogy ne találgassanak a balesettel kapcsolatban, amíg a vizsgálatok le nem zárulnak. A három ország képviselői bizottságot hoztak létre a baleset kivizsgálása érdekében.

Rácz András Oroszország-szakértő szerint a katasztrófa legfontosabb tanulsága az orosz hatóságok inkompetenciája és „strukturális aljassága.”

A szakértő is arról ír a Facebookon, hogy az Embraer 190-est valószínűleg az orosz légvédelem találta el tévedésből, nem sokkal azelőtt, hogy leszállt volna Groznijban. A várost védő orosz rendszer úgy tévesztette össze egy ukrán drónnal a repülőt, hogy a kettő mérete jelentősen eltér. Abból, hogy a dróntámadás alatt nem volt lezárva a csecsen légtér, a szakértő szerint az is következik, hogy az orosz légvédelem nem képes időben érzékelni és lekövetni az ukrán drónokat.

A találat után viszont az orosz állam mindent megtett annak érdekében, hogy eltüntesse a saját felelősségének nyomait – írta Rácz. A sérült azeri gép hiába kért leszállási engedélyt az oroszoktól Groznijban, a környékbeli repterek ezt megtagadták, pedig lett volna több alkalmas légibázis is. A szakértő szerint nem volt rossz idő sem, amire hivatkoztak. Rácz egyetlen racionális magyarázatot talál arra, miért küldhették a gépet a Kaszpi-tengeren át Aktuba: azt akarhatták, hogy a repülő a tengerbe zuhanjon, és a hullámok elnyeljék az orosz rakétatalálat bizonyítékait.