Kína három legnagyobb autógyára beperli az EU-t az elektromos autókra kivetett vámok miatt

eu
január 23., 15:30

Kína három legnagyobb autógyára és egy iparági szervezet beperli az Európai Bizottságot az elektromos járművek behozatalára kivetett vámok miatt.

Az Európai Unió második legmagasabb szintű bíróságához, a luxembourgi bírósághoz benyújtott beadványokból kiderül, hogy a BYD, a Geely és a SAIC mindannyian keresetet indítottak a kínai gyártású elektromos járművekre tavaly kivetett szubvencióellenes vámok ellen.

Pu Kuj-jün, a BYD Szolgáltatásbeszerzési Központ igazgatója bemutat egy elektromos autót Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternek a kínai autóipari vállalat budapesti beszállítói fóruma előtt 2024. október 15-én.
photo_camera Pu Kuj-jün, a BYD Szolgáltatásbeszerzési Központ igazgatója bemutat egy elektromos autót Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternek a kínai autóipari vállalat budapesti beszállítói fóruma előtt 2024. október 15-én. Fotó: Kocsis Zoltán/MTI/MTVA

Kevés részletet hoztak nyilvánosságra, de úgy tudni, hogy a cégek készek megtámadni azt az állítást, hogy bizonyos pénzeszközök támogatásnak minősülnek, illetve megtámadnák a támogatások kiszámításának módját és azt a feltételezést, hogy kárt okoztak volna az EU egységes piacának.

Az ügyek középpontjában a Bizottság által 2023 októberében indított, egy éven át tartó vizsgálat áll, ami a kínai elektromosautó-ágazatot vizsgálta. Arra a következtetésre jutott, hogy a teljes ellátási láncban nyújtott támogatások ahhoz vezettek, hogy Kínából alulárazott elektromos autókat szállítottak Európába, ami veszélyeztette az európai autóipar egészségét.

A BYD-et és a Geelyt, valamint leányvállalataikat 17 százalékos, illetve 18,8 százalékos vámmal sújtották.

A kínai elektromosautó-gyártók tavaly közölték, hogy a védővámok miatt kevesebb beruházást hoznának Európába, mivel csökken az EU-ba vetett bizalmuk. A BYD Magyarországon nagyon terjeszkedik. (SCMP)