
Bár a kormány nagy gazdasági fellendülést (is, meg gyors békét is) várt Donald Trump hatalomra kerülésétől, az amerikai elnök által április elején indított vám- és kereskedelmi háború súlyos károkat okozhat a repülőrajtot egyébként sem vett magyar gazdaságnak. Ezt nem mi állítjuk, hanem az ellenzékiséggel cseppet sem vádolható Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány – csak annyit mondunk: Farkas Örs! – részletes, adatgazdag elemzéséből derül ki.
Minden szónál többet ér egy chart, jöjjön a lényeg röviden:
Vagyis messze a hadiipar az, ami a leginkább kitett az amerikai piacnak. De ha megnézzük a különböző autó- vagy közlekedésipari szegmenseket, alágakat – gépjárművek, akkumulátorok, közlekedési eszközök –, látható, hogy ezek is mind a teljes export 5,1 százalékos átlaga fölött vannak.
Az elemzésre rábukkanó Pénzcentrum is az autóipart említi ki az egyik legveszélyeztetettebb területként (nyilván az ágazatnak a magyar gazdaság egészében betöltött súlya miatt is).
A három Magyarországon termelő német autóipari óriásvállalat közül az Oeconomus helyzetértékelése szerint a győri Audi lehet leginkább károsultja a protekcionista amerikai vámpolitikának. Ez egyébként nem meglepő, Pintér Bence, a város ellenzéki polgármestere már néhány nappal Trump első vámintézkedéseinek bejelentése után megkereste az egyébként győri kötődésű Szijjártó Pétert, hogy segítséget kérjen. Az Oeconomus azt írja, hogy a kecskeméti Mercedes-gyár és a tervek szerint év végére üzembe álló debreceni BMW-gyár viszont akár előnyös helyzetbe is kerülhet, ha a németországinál alacsonyabb költségszint miatt itt bővítik a termelésüket.
Azt, hogy a hadiipari export mennyire kitett az amerikai piacnak, az elemzés szerint árnyalja viszont – nemzetgazdasági szempontból legalábbis, az ágazatban érintettek számára aligha – az a tény, hogy ez az ágazat a teljes exporton belül mindössze 0,0003 százalékos részesedéssel rendelkezik.