Karácsony és Márki-Zay küzdelme belülről

Lezárt tartalom a Kör tagjainak
október 26., kedd 7:58

"Péter megérezte a vérszagot, nálunk meg mindenki fogta a fejét, hogy fajultak idáig a dolgok" - emlékezett a visszalépési dráma utolsó pillanataira egy stábtag Karácsony Gergely kampányából.

"Még csak számolták az első forduló szavazatait, de már látszottak a trendek, már akkor mondtam, hogy szerintem Gergőnek vége van" - emlékezett a visszalépési dráma első pillanataira egy stábtag Márki-Zay Péter kampányából.

Csak e két emlékezés alapján úgy tűnhet, sima ügy volt, hogy Karácsony Gergely lépett vissza Márki-Zay Péter javára az előválasztás második fordulójára, de a helyzet korántsem volt ilyen egyszerű.

A visszalépésig vezető út tele volt fordulatokkal, amelyekben a két miniszterelnök-jelöltön kívül fontos szerep jutott a környezetükben lévőknek is. A két rivális kampánystábjának tagjaival beszélgetve rekonstruáltuk, hogy mi történt október első hetében, az előválasztás két fordulója között, és hogyan történhetett meg az, hogy a sokkal nagyobb tapasztalattal, több pénzzel kampányoló, és az első fordulóban több szavazatot szerző főpolgármester lépett végül vissza hódmezővásárhelyi kollégája javára.

Amikor csatasorba álltak, Karácsony még sokkal erősebbnek látszott

Az alaphelyzethez képest a végeredmény mindenképpen meglepő volt: Karácsony Gergely komoly állami támogatást kapó pártokkal, rutinos, az országos politikában évtizedes tapasztalatokkal bíró csapattal és országos ismertséggel indult neki a megmérettetésnek. Nem utolsósorban Karácsonynak profi közvélemény-kutató és kampányelemzői múltja van.

A főpolgármester (és a csapata) a visszalépése óta azt terjeszti, hogy nem is akarta igazán a jelöltséget, unta a kampányt, nem is volt olyan fontos neki. Ez azonban inkább látszik utólagos korrekciónak. Hogy csak egy szálat emeljünk ki arról, hogy mennyire komolyan vette a készülődést: Karácsonyt elkezdték építeni nemzetközi szinten is, a nyáron Berlinben találkozott a szociáldemokrata és a zöld kancellár-jelöltekkel, szeptemberben pedig kétnapos nemzetközi politikai konferenciát szerveztek neki Budapestre komoly előadókkal. Túl a több százmillió forintot felemésztő előválasztási kampányán, ezek az ambiciózus kapcsolatépítések azt mutatják, hogy nemcsak az előválasztási, hanem a 2022-es győzelemre is komolyan készültek Karácsonyék. Az már reálisabbnak tűnik, hogy a kampány legvégére Karácsony személyes lelkesedése némileg csökkent, és a visszalépési vitát rosszul tűrte.

Márki-Zay Péter úgy készült fel a megmérettetésre, hogy a márciusi felmérések alapján az egyik fő problémája az volt, hogy azt sem tudták róla nagyon sokan, hogy kicsoda. Egy akkori felmérés szerint a lakosság 37 százaléka nem is hallott róla (Karácsony esetében ez az arány csak 3 százalék volt), és az ellenzéki elköteleződésű választók közül csak 11 százalék tervezte, hogy rá szavaz majd, miközben az indulását akkor még be sem jelentő (!) Karácsony támogatottsága ebben a körben 25 százalékos volt.

Lépj be a Körbe, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már tagja vagy a körnek? Lépj be!

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt