Karácsonyék becslése szerint évi 4-5 milliárddal csökkennek majd a közlekedési bevételeik a tarifareform hatására

közlekedés
január 30., 12:46

Bár nehéz kiszámolni a tarifareform pontos pénzügyi hatását, Karácsony Gergelyék becslései alapján 4-5 milliárd forinttal csökkennek majd a főváros közlekedésből származó bevételei a 2023-as adathoz képest.

A főpolgármester azt mondta, ezt a veszteséget az utasok érdekében lenyelik. A kormány egyébként is 100 milliárdos tételben vont el a fővárostól forrásokat az elmúlt években.

Vitézy Dávid ezzel szemben arról írt, a reformok évi 20 milliárdos bevételkiesést jelentenek majd a BKK-nak és a MÁV-nak.

Karácsony és Lázár János tegnap egyezett meg a Budapest-bérletek jövőjéről. Március 1-je után azok továbbra is érvényesek maradnak a MÁV, a HÉV és a Volán fővárosi járatain. Cserébe a BKK járatain elfogadják a Pest vármegyebérletet és az országbérletet is. A BKK emellett csökkenti a Budapest-bérletek árát, 8950 forintra.

A főpolgármester keddi sajtótájékoztatóján azt is elmondta, hogy március 1-je után megszűnnek a diák BKK-bérletek. A fiatalok a 945 forintos Pest vármegyebérlettel vagy az 1890 forintos országbérlettel utazhatnak majd Budapesten. A BKK járatain ugyanakkor nem fogják elfogadni a MÁV márciusban induló új, 24 órás napijegyét.

photo_camera Fotó: Németh Dániel/444

Karácsony szerint az új elszámolási rendszer igazságosabb lesz, mert nem a költségeken, hanem a bevételeken kell majd osztozniuk az Építési és Közlekedési Minisztériummal (ÉKM).

A BKK és a MÁV, a HÉV és a Volán bevételei, valamint a Budapestnek járó, 12 milliárd forintos normatív támogatás is bekerül majd egy nagy kalapba, amiből a felek férőhely-kilométerek alapján veszik majd ki a pénzeket. Karácsony szerint a fővárosnak jut majd több pénz, miután nagyobb arányban szolgáltat, mint a MÁV-HÉV és a Volán.