Biciklisek és gyalogosok ölik egymást a Szabadság híd és a Batthyány tér közötti sétányon a Duna partján. Még mindig a járdára, a gyalogosok közé vannak eresztve a biciklisek. A turisztikailag frekventált járdán rettegő tekintettel ugrálnak a bóklászó, fényképező turisták a kerékpárosok elől. Valószínűleg egyáltalán nem értik, hogy ha az útikönyv azt mondta, hogy mindenképpen nézzék meg a Lánchidat, a Parlamentet a világörökség részét képező sétányról, akkor hogy kerülnek egy forgalmas, európai biciklitúra-útvonalra (EuroVelo 6). Az egyre gyarapodó biciklisek közül meg sokan csöngetve, ciccegve, fékkart csattogtatva próbálnak utat törni maguknak a gyalogosok között. Ez senkinek nem jó.
Semmi keresnivalója a bringásoknak az eredetileg sétálásra létrejött járdán. A kambodzsai közlekedésre hasonlít legjobban a helyzet. Ott összeeresztenek autókat, bicikliseket, gyalogosokat, motorosokat egy útra, és győz a gyorsabb és az erőszakosabb. Csak ott valahogy ehhez hozzászoktak, és anélkül, hogy bárki idegileg kikészülne, a maga fura logikájában, rendben hömpölyög a tömeg. Ezzel szemben a Duna-parton gyilkos hangulatot eredményez a különböző sebességű és erejű közlekedők összeeresztése.
Már kétéves ez az Index-videó, és azt hihetnénk, hogy azóta csak romlott a helyzet, mert több lett a turista és több lett a kerékpáros is.
Ugyan a helyzet nem javult, de történt változás. A Kerékpárosklub javaslatára tavaly nyár végén a Fő utcában a buszsávban engedélyezték a kerékpározást. Ez most alternatív útvonalként helyettesíti a rakparti kerékpárutat. Ezzel együtt a Bem rakparton kerékpáros nyomot jelöltek ki a Jégverem utcától a Csalogány utcáig, így a gyalogosforgalom szempontjából legkritikusabb budai szakaszon akár csökkenhetne is a biciklis forgalom.
Az a baj, hogy ez így nem sokat ér. "Negyedmegoldás" – mondta László János, a Kerékpárosklub elnöke. Mivel szinte senki nem tud ezekről a kerékpáros útvonalakról, nem is sokan használják őket. És mivel az autósok sincsenek jól tájékoztatva, így ők sem fogadják szívesen a bicikliseket. Tájékoztatni kéne mindenkit, és kiterelni a forgalmat a gyalogosok közül. Táblákkal kéne jelölni, hogy merre haladhatnak a kerékpárosok, és biztatni kéne őket, hogy jöjjenek le a járdáról, válasszák az alternatív útvonalat.
De ha a biciklisek egy része le is szokik a Duna-parti sétányról, ez akkor sem lesz végleges megoldás, mondta László János. Hosszú távon a rakparti autóforgalommal kell valamit kezdeni. Valamikor le kell engedni a gyalogosokat és a kerékpárosokat a Duna partjára.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.