Felkerült a netre Csáki László A nevem Boffer Bings/My Name is Boffer Bings c. kisfilmje. A világon egyedülálló technikával, krétaanimációval készült film az utóbbi egy évben körbeutazta a világot, megjárt jó néhány fesztivált, a gyártó, az Umbrella stúdió pedig most mindenki számára megnézhetővé tette.
Egy unatkozó fiatal srác életébe látunk bele, akinek szülei valami egészen furcsa módszerrel készítenek gyógyászati célú olajat. A fiúnak is ki kell venni a részét a titokzatos családi vállalkozásból, aminek egyáltalán nem örül, annál is inkább mert szülei eléggé elhidegültek tőle is, egymástól is, és csak az üzlet érdekli őket. A groteszk thriller Ambrose Bierce novellájából készült, a forgatókönyvet Zomborácz Virág írta.
Az online premier apropóján beszélgettünk pár mondatot az alkotóval is.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre jártam animáció szakra, és ott találkoztam Vértes Marcell animációival. Ő a két világháború között a Filmhíradók számára készített krétával humoros történeteket, vicceket. (A felvételen Vértes látható, a linken pedig a filmarchívumban fennmaradt viccei.)
Nagyon megtetszett a technika egyszerűsége, az, hogy a törlés után az előző fázis megmarad, amitől az egész animálás nagyon egyszerűvé és érthetővé válik. Ráadásul nagyon progresszívnek találtam ezt a fekete alapon fehér vonalakkal megrajzolt világot: a film noirra és a fényképek negatívjaira emlékeztet.
A sztorival évfolyamtársam, Bánóczki Tibor ismertetett meg még régen, nagyon tetszett a történet, de csak később 2008-ban állt össze, hogy a novella különös, abszurd, groteszk világát ezzel a krétaanimációval jól meg lehet fogni. Írtam egy forgatókönyv-vázlatot, amiből aztán Zomborácz Virág írt könyvet.
Hogy egy kicsit visszajöjjön a kutyás karaktere a szereplőknek, meg amúgyis szeretem a naiv stílust. Egyébként valószínűleg ez is áll a kezemre, új krétaanimációs filmemben, a Kék Pelikánban (Itt írtunk az év végére elkészülő vonatjegy-hamisítós doksiról) is hasonló orrok születtek, nagyon erős karaktert ad az arcoknak.
---
A nevem Boffer Bings készítésének hátteréről is készült egy videó, amiben Csáki részletesen bemutatja, hogyan készül a krétafilm. Mint mondja, Vértes mellett nagy hatást tettek rá William Kentridge szénnel készült animációi, de az A4-es papírra dolgozó Phil Mulloy groteszkje is közel áll hozzá.
A film sikerrel szerepelt a New York-i Art Director Club fesztiválján, ahol díjjal jutalmazták a krétaanimációt, a magyar animációs fesztiválon, a KAFF-on pedig fődíjat nyert.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.