Európa legdrágább közösségi biciklis rendszere indulhat el Budapesten

közlekedés
2014 március 17., 05:51
comments 229
  • Áprilisban indul a budapesti közbringarendszer, a BUBI.
  • 1100 bicikli lesz felvehető 75 terminálról, az első félóra ingyenes lesz.
  • Csakhogy ezért meglehetősen drága éves díjat kell fizetniük a regisztrálóknak,
  • UPDATE: kivéve ha van éves tömegközlekedési bérletük.

A Metropol tesztelte hétfőn az új közbringarendszert, cikkükből derült ki az is, hogy a Bubi éves bérlete 18 900 forint lesz.

Bérletért regisztrálni persze nem kötelező, alkalmi biciklisek és turisták 24 órás, háromnapos jegyet és hetijegyet is válthatnak majd, várhatóan 500, 1000, 2000 forintért, az ő számlájukról azonban minden alkalommal 25 ezer forint kauciót fog levonni a rendszer.

photo_camera Hernádi Zsolt és Tarlós István bemutatja a bicikliket (Fotó: Botos Tamás)

Ami elsőre látszik, hogy az éves bérlet meglehetősen drága. Európai viszonylatban is, Lyonban például 300 állomás van, viszont 25 euró (7 800 Ft) az éves bérlet (15 euró (4700 Ft) a 25 év alattiaknak), Brüsszelben 32 euró (10 000 Ft), Németország városaiban 36 euróPárizsban 29 euró, Barcelonában pedig 45 euró (14 000 Ft).  Míg a Bubi ára az aktuális, 314 forintos árfolyammal számítva 60 euró lesz egy évre.

A Bubi-hoz készített 2012-es marketing tervben is az szerepel, hogy a céljuk, hogy a közbringarendszer egy

alacsony küszöbű, bárki számára hozzáférhető szolgáltatás legyen a közösségi jellegnek és a szolgáltatás újdonságának megfelelően.

18 900 forint viszont távol van ettől az alacsony küszöbtől, ennyiért csak annak éri meg regisztrálni, aki napi szinten használná a kölcsönbicikliket. Vagy még annak sem, ugyanis ennyi pénzért már bőven kapni városi közlekedésre jól használható bicikliket. Én például egy remekül bevált Peugeot országútit használok évek óta, ez használtan 15000 forint volt, a fenntartási költségei pedig éves szinten a 18900 forintos ár alatt maradnak.

A BKK-nak sem jó

Azt eddig is lehetett tudni, hogy az éves fenntartás felét a MOL finanszírozza, ezért cserébe hívják a rendszert MOL BUBI-nak, és ezért lesznek majd a bicikliken az olajcég logói.  Ez 120 millió forintos szponzorációt jelent, Tarlós István a biciklik bemutatásakor arról beszélt, hogy a fenntartáshoz szükséges maradék 120 millió forintból évente 50 milliót a főváros ad majd, 70 milliót pedig a díjakból remélnek beszedni.

A 2010-ben megjelent megvalósíthatósági tanulmányban amúgy még jóval alacsonyabb éves díjjal kalkuláltak:

Az éves tagdíjra a piackutatás eredményei alapján 5 ezer Ft-os éves összeggel számoltunk, amely még elfogadható összeg ahhoz, hogy ne csökkentse nagyságrendileg a rendszer keresletét

- írták akkor. A projekt támogatási szerződésében az üzemeltetők évente 12 ezer felhasználót vállaltak, és az imént idézett tanulmányban, ahol az 5 ezer forintos éves díjjal kalkuláltak, azzal is számoltak, hogy a felhasználók 75 százaléka lesz majd bérletes. Ha tartjuk ezt a remélt arányt, és megszorozzuk a 18900-as árral, 170 millió forintos bevétel jön ki, ehhez jönne még a maradék 25 százaléknyi egyszeri felhasználó napidíja. Ez pedig jóval magasabb összeg, mint amit évente fenntartóként bele kell tenniük a rendszerbe.

bubi

Csak az nem világos, hogy ez miért éri meg a BKK-nak. Ha ugyanis a Bubi-projekt jövedelmet termel, akkor a szerződés értelmében a támogatási rendszert újra kell alakítani. A Bubi 15 százalékát önkormányzati, 85 százalékát pedig a KMOP pályázat nyomán EU-s és költségvetési pénzekből finanszírozzák, a megtérülő rész pedig nem elszámolható a közösségi szabályok szerint, ezt vissza kell majd fizetnie a cégnek. Ez ugyanis nem egy hagyományos értelemben vett vállalkozás, hanem uniós pénzből kifejlesztett közösségi közlekedésfejlesztés.

Azaz lesz egy Európában nagyon drágának számító rendszerünk, ami valószínűleg sokakat el is ijeszt majd a regisztrációtól, de a Mol támogatása mellett akár még így is profitot termelhet, ezzel elérve, hogy az üzemeltetőknek visszafizetési kötelezettségük legyen a finanszírozók felé.

UPDATE: Kérdéseinkkel még múlt szerdán megkerestük a BKK sajtóosztályát, de hétfőig nem kaptunk választ. A cikk megjelenése után viszont beszéltünk Vitézy Dáviddal, a BKK vezérigazgatójával, aki elmondta, hogy két kedvezmény kapcsolódik majd az éves BUBI-bérlet megvásárláshoz.

Egyrészt azoknak, akik rendelkeznek éves BKK-bérlettel (akár felnőtt, akár kedvezményes), azoknak féláron lesz megvásárolható a közbringabérlet, másrészt pedig a 18900 forintos árból 5000 forint felhasználható lesz. Ez azoknak kedvezmény, akik túllépik a napi félórás ingyenes menetet, ők egy évben tíz alkalommal egy órát is használhatják a Bubit ingyen. Jelenleg 62 ezer éves bérlet van forgalomban, de ez a szám évről évre növekszik.

Amennyiben pedig a rendszer profitot termel majd, Vitézy elmondása szerint az összeg egy olyan alapba kerül majd, amiből a Bubi-2 kivitelezését finanszírozzák majd. A rendszer kiterjesztése már többször felmerült, bár erre uniós forrás nem áll rendelkezésre, tervek már léteznek erre. Hogy belevágnak-e, az azon is múlik, hogy mennyire lesz sikeres az áprilisban induló Bubi.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.