Orbán Viktor mind a 23 megyei jogú városba el akar menni, hogy ott a kormány helyi fejlesztési céljairól beszéljen. A Fidesznek persze a hatalmas népszerűségvesztés miatt sem jön rosszul a miniszterelnöki turné: a 2014-es országgyűlési választás előtt is segített rajtuk Orbán országjárása. A miniszterelnök eddig Sopronban, Egerben, Zalaegerszegen és Miskolcon járt, és mind a négy helyen komoly fejlesztések ígéretét lengette be, de a négy város legfontosabb közös ígérete, hogy mindannyian kapnak új autóutakat.
Orbán Sopronban jelentette ki először, hogy a kormány célja az összes megyei jogú város bekapcsolása az autópálya-rendszerbe. Ezen a téren van mit behozni, Sopronnak sincs autópályája, az M1 ugyanis Győrnél Hegyeshalom felé kanyarodik és úgy megy ár a határon. A miniszterelnök itt a belváros és a fertő-tavi világörökségi terület fejlesztése mellett az is megígérte, hogy 2018-ra készen lesz az M85-ös kétszer kétsávos autóút Sopron és Csorna, valamint Sopron és az országhatár között. Csorna Sopron és Győr között van, a soproniak tehát erre hajtanak fel az M1-re, ha Budapest felé mennek. Az M85-ös Győr és Csorna között már épül.
Abban persze, hogy 2018-ig be lehet-e fejezni ezt a projektet, sokan kételkednek. De Orbánt ez nem érdekli, ezt mondta Sopronban:
„Vita van a bürokraták és a politikusok között, hogy a Sopront érintő fejlesztéseket be lehet-e fejezni már 2018-ban vagy csak 2020-ban. Én arra szeretném kérni a soproniakat, hogy az esetleges 2020-as dátummal megjelenő kormányzati dokumentációk ne zavarják meg Önöket, ez a bürokraták álláspontját tükrözi, szerintük 2020-ig lehet megcsinálni, szerintünk pedig 2018-ig kell.
A helyzet úgy áll, hogy át is kell írni a közútfejlesztési programokat, és a bürokratáknak, illetve az állami pénzeket kezelőknek az erőfeszítéseket annak érdekében kell mozgósítani, hogy 2018-ra be is tudjuk fejezni, 2018-ban be is tudjuk fejezni azt az építkezést, ami alatt nemcsak azt értem, hogy Sopronig eljön a négysávos autóút, hanem hogy elmegy az országhatárig is, tehát össze kell kötni magunkat az osztrák autópálya-rendszerrel.”
Orbán Egerben is ezt a receptet követte. Eger Sopronhoz hasonlóan autópálya nélküli város, az egriek az M3-ast használják, de Füzesabonynál kell lehajtaniuk, aztán a 3-as főúton meg a 25-ös úton mehetnek Eger felé.
Orbán itt is kétszer kétsávos autóutat ígért az autópályáig, 2018-ra.
Ez a fejlesztés nagyjából 30 milliárdos forrásbevonással jár. A miniszterelnök itt is nekiment a kétkedőknek, de Egerben ezek nem a bürokraták, hanem
a szakértők,
akik szerint nem kell a városnak négysávos út az autópályáig.
„Itt egy nagyon fontos vitát zártunk le ma délután, mert Magyarországon sok közlekedési szakember nem látja indokoltnak, hogy négysávos autóút jöjjön létre. Rengeteg olyan anyagot ismerünk, amely vitatja ezt az állítást. Ma azonban a polgármester úr egyértelművé tette, hogyha csinálunk valamit, és annak azt akarjuk, hogy értelme is legyen, akkor kisebb fába nem érdemes vágni a fejszénket. (...)
Ezért úgy döntöttünk – még egyszer mondom: számos bürokratikus ellenállást is legyűrve –, hogy itt egy négysávos autóutat kell építenünk, és arra is a szavamat adtam a polgármester úrnak – majd attól függően, hogy fogom-e tartani, jövök a választási kampány időszakában ide –, hogy 2018-ra meg is kell építeni ezt a négysávos autóutat.”
Orbán - Szakértők: 1 - 0!!!
Na, ezek után már nem nehéz kitalálni, mi volt Orbán legfontosabb ígérete a zalaegerszegieknek.
Persze, hogy az autópályáig tartó, kétszer kétsávos autóút!
Zalaegerszeget az M7-esbe kell bekötni, és Nagykanizsáig vagy Balatonkeresztúrig azért az elég nagy távolság. Az egri ígéretnél biztosan nagyobb, és ha az 30 milliárd, akkor ez várhatóan jóval több lesz. De Orbán szerint erre is lesz pénz, még Egerben azt mondta, hogy
az úthálózat fejlesztésére összesen 600 milliárdos keret áll rendelkezésre,
bár ebből meg kéne építeni még az M4-es autópályát is (vagy azt, ami ahelyett lesz), amihez képest ezek a bekötőutak aprópénznek számítanak.
Miskolcon már nehezebb dolga volt a Miniszterelnöknek, ugyanis itt már van autópálya. A miniszterelnök ezt egy huszárvágással oldotta meg: Miskolc-Kassa autópálya-építést jelentett be, 150 milliárdért. Külön ciki, hogy a szlovák oldalon már elkészült az út.
Ez a fejlesztés is drága lesz, de nem értelmetlen, egyrészt nem a semmibe tart majd a szlovákiai útszakasz, másrészt pedig pozitív hatásai lehetnek a fejlesztésnek a Miskolctól északra eső vidékekre és Szlovákiai dél-keleti régiójára, melyek egyébként is leszakadóban vannak.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.