Elképesztő ajánlattal ígértek rá a konkurensek az állam által kiválaszott dohány-nagykereskedőkre

A múlt héten derült ki, hogy az állam a várt, milliárdos haszonhoz képest fillérekért adta oda a dohány nagykereskedelem koncesszióját két cégnek. A két kiválasztott cég a British American Tobacco (BAT) és a Tabán Trafik Zrt. Utóbbi annak annak a Continetalnak az érdekkörébe tartozik, ami eleve a trafikkoncessziók nagy nyertese. A Continentalnak már eddig is jól ment, annyira, hogy a tulajdonos Sánta János most megvette az új kormányközeli napilap felét.

A két céget nem nyilvános pályázaton választotta ki az állam, a koncesszióért pedig idén mindössze 10, jövőre is csak százmillió forintot kell fizetni.

A hoppon maradt cégek (Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft.) most összefogtak, és bejelentették, hogy ajánlatot tesznek a koncesszióért. Jelentősen emelték is a tétet, évente lépcsőzetesen növekvő, 6 milliárd forintig terjedő koncessziós díjat vállalnak, mert számításaik szerint akár 16 milliárdos nyereséget is lehet érni a piacon, évente. A koncesszió húsz évre szól.

A három cég szerint az államnak nyílt pályázatok kellett volna kiírnia. Szerintük a kiválasztás folyamata átláthatatlan volt, aminek a végén a kormány az egyéb cégektől kapott ajánlat hiányára hivatkozva hirdette ki a BAT Pécsi Dohánygyárt és a Tabán Trafikot. Szerintük ha nyílt eljárás lett volna, akkor nemzetközi tapasztalatok alapján az általuk most ígért sok milliárdos koncessziós díjat tudta volna beszedni az állam, nem 10 vagy százmilliót. 

Ezért azt kérik, hogy a kormány gondolja újra a koncesszió odaítélésének a folyamatát.

Nélkületek nincs 444

Csak a 444 és a sajtószabadság ügye mellett elkötelezett olvasók támogatása teszi lehetővé, hogy alaposan tudjunk foglalkozni a legfontosabb témákkal.