Nem várta be a kijelölt helyen, Acsa-Erdőkürt állomáson az Aszódról induló motorvonat a Balassagyarmat felől érkező szerelvényt, emiatt történt a reggeli, több mint húsz ember sérüléséhez vezető baleset – állapította meg a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KSZ) vizsgálata.
Bajkó Erika, a KSZ kommunikációs vezetője az MTI-vel azt közölte, hogy a menetrend szerint Nógrádkövesden kell bevárnia egymást a két szerelvénynek az egypályás vonalon, de az Aszódról induló motorvonat késése miatt ezúttal áthelyezték a találkozási pontot, az ún. vonatkeresztet Acsa-Erdőkürt állomásra.
Az összegzés szerint az Aszód-Balassagyarmat vonalon egy vágányon közlekednek a szerelvények, ezért a szembejövő vonatoknak a menetrendben jelölik meg a találkozási pontot. A balesetben érintett vonatpár Aszódról közlekedő tagja reggel késve indult, mert bevárta a Budapest-Hatvan vonal csatlakozó utasait, emiatt a vonatok találkozási pontját áthelyezték.
A szakmai vizsgálat első megállapítása szerint mindkét motorvonat vezetőjét és vezető jegyvizsgálóját írásbeli rendelkezésben tájékoztatták arról, hogy a késés miatt nem a menetrendben megjelölt Nógrádkövesden, hanem Acsa-Erdőkürt állomáson találkozik a két vonat. De a késve induló, Aszódról Balassagyarmatra tartó vonat eddig tisztázatlan okból az utasok le- és felszállása után továbbindult.
Mivel Acsa-Erdőkürt állomáson nincs forgalmi szolgálat, ezért nem volt olyan személyzet sem, aki ezt észlelte volna, és értesítette volna a vonatokat. Ugyanakkor az Aszód-Balassagyarmat közötti pálya ún. egyszerűsített fogalomra berendezett vonal, „ahol nincs kiépítve a jelfeladás a vonatbefolyásoló berendezés működéséhez”. Továbbá a vonat személyzetét az állomás jelző berendezése sem figyelmeztethette arra, hogy foglalt a pálya, mert az csak a következő váltó és sorompó állasát jelzi.
A vonatok adatrögzítőinek kiértékelésekor kiderült, hogy mindkét szerelvény a megengedett 60 km/óra sebesség alatt, 56 és 58 km/órás sebességgel közlekedett a nyílt pályán. Miután észlelték egymást, 250-300 méter volt közöttük a távolság, amikor megkezdték a vészfékezést, és az ütközésig 23 és 28 km/órás sebességre lassultak.
Mivel műszaki hibára utaló adatot a nem találtak, a vizsgálat a továbbiakban arra fókuszál: mi vezetett oda, hogy az Aszódról induló vonat nem várta be a szemből közlekedő szerelvényt.
24 sérültet szállítottak kórházba a mentők, 19 ember könnyű sérüléseket, jellemzően zúzódásokat szenvedett, egy középkorú férfinak viszont eltört a lába, egy középkorú nőnek pedig a bordája törött el.
A két vonaton összesen 30-40-en utaztak.
A Vasutasok Szakszervezete szerint csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történik gyakrabban a nógrádihoz hasonló vonatbaleset, ugyanis évente legalább tízszer van hasonló vészhelyzet – írja az MTI.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.