Lengyelországban kitört az aranyláz, a hatóságok versenyt futnak a kincskeresőkkel Európa legérdekesebb vonatáért

történelem
2015 szeptember 06., 15:05
comments 51
  • Lengyelországban három hete tört ki az aranyvonatláz, amikor egy lengyel és egy német kincsvadász bejelentkezett Wałbrzych önkormányzatánál, mondván, találtak egy páncélozott vasúti kocsit, ami szerintük a nácik 70 éve eltűnt legendás aranyvonata.
  • Mivel a területet korábban sosem tárták fel, ezért a helyi hatóságok még nem tudják, hogy mi van ott, de a hadsereg, a rendőrség és egy rakás jogász a helyszínre sietett.
  • Ahogy egy rakás illegális kincskereső is, így most a hatóságok versenyt futnak az idővel, mert lehet, hogy a páncélvonat alá van aknázva.
  • Egy, a vonatot évtizedek óta kutató 85 éves lengyel kincsvadász szerint véres története van a rejtekhelynek.

A legenda szerint a 150 méter hosszú vonat 1945-ben tűnt el, és tele volt a délnyugat-lengyelországi Wrocławban (akkoriban Breslau, magyarul Boroszló), a feltéátelezések szerint főleg zsidóktól összerabolt drágakövekkel és más értéktárgyakkal, illetve fegyverekkel és ipari berendezésekkel, amiket a nácik az előrenyomuló Szovjet Hadsereg elől akartak megmenteni.

Nem messze innen, az alsó-sziléziai hegyvidéken fekvő Wałbrzych-nél a második világháború idején működött egy föld alatti ipari létesítmény szerteágazó alagútrendszerrel, mivel a háború végső szakaszában a heves bombázások miatt az ipari termékeket a föld alatt kellett raktározni. Az alagútrendszert a Riese-projektben (magyarul: óriás) építtették a közeli Gross Rosen koncentrációs tábor lakóival.

Itt található Książ vára, ennek a közelében ment be a vonat egy alagútba, ahonnan aztán sosem jött ki. Azt gyanítják, hogy az alagutat később lezárták, és a helyet elfelejtették.

photo_camera Książ vára augusztus 28-án (Fotó: Janek Skarzynski / AFP)

Aki vonatot talál, kincset talál

Piotr Zuchowski, a lengyel kulturális és nemzeti örökségi miniszter helyettese korábban azt mondta, 99 százalékig biztos benne, hogy a náci aranyvonat létezik, de egyelőre nem tudják megállapítani, hogy mit tartalmaz a rakománya (egyébként több szakértő szerint a páncélvonatban csak katonai felszerelések vannak).

A miniszterhelyettes azt mondta, látta a georadar-felvételeket, amiken a föld alatt egy több mint 100 méter hosszú vasúti szerelvény körvonalai rajzolódnak ki, és tényleg úgy néz ki, mint egy páncélvonat, ami pedig arra utal, hogy értéktárgyak, műkincsek, de akár olyan levéltári anyagok is lehetnek rajta, amikről eddig nem is tudtunk.

A megtalálók most nagyon izgulhatnak, egyrészt mert a lengyel törvények értelmében jogosultak a megtalált vagyon értékének a tizedére, másrészt mert nem engedik őket a páncélvonat közelébe. Állítólag a lengyel belbiztonsági hivatal (ABW) is a helyszínre ment. A védelmi minisztérium speciális keresőeszközökkel küldte oda a katonaságot, ami péntekre el is érte a pontos helyszínt.

Az életüket kockáztathatják

Közben viszont Wałbrzych városában és a környező domboknál fellendült a turizmus, mert szerte Lengyelországból – sőt, még Japánból is – érkeztek kincsvadászok, és több ponton is illegális ásatások kezdődtek. Az emberek fémdetektorokkal fésülik át a területet és az ott futó vasúti sínek környékét, annak ellenére, hogy Zuchowski mindenkit felszólított: azonnal álljanak le, mert a vagonokban robbanószerek is lehetnek, de az is lehet, hogy a nácik aláaknázták az egészet.

A lengyel hatóságok minden erejükkel azon vannak, hogy megtisztítsák tőlük a területet, pénteken rendőrök járőröztek a Wałbrzych-Wrocław vasútvonalon, aminek leginkább egy 4 km-es szakaszán, pontosabban a 65-ös kilométerjelzésénél gyanítják a vonat helyét. A környéken, a vasúti töltésnél vasárnap este tűz is kiütött, de a hatóságok szerint nem szándékos gyújtogatás volt.

Tomasz Smolarz Alsó-Szilézia tartományi kormányzója hétfőn arra kérte a katonaságot, hogy speciális földradarral vizsgálja át az érintett területet, és elmondta, hogy a rendőrség és a városi meg a vasúti hatóságok mostantól zárják el a kincsvadászokat a feltételezett lelőhelytől, hogy megakadályozzák az esetleges baleseteket. Roman Szelemej, Wałbrzych polgármestere azóta közölte, hogy a területet lezárták.

A kormányzó nem ért egyet a minisztériummal arról, hogy szenzáció lenne, szerinte az új dokumentumok a vonat helyszínéről „semmivel sem erősebbek, mint az elmúlt évtizedek állítólagos bizonyítékai”, a polgármester viszont azt mondta, hogy bár korábban is hallottak pletykákat, de akkor csak rozsdás vasdarabokat találtak, viszont a mostani az első eset, hogy valaki írásos bizonyítékot mutatott fel. (A lengyel központi bank feje pedig az egész felfedezést egy nagy hoaxnak tartja.)

Magdalena Woch, Książ várának kulturális igazgatója szerint a legenda nem is egy, hanem három vonatról szól, úgyhogy elképzelhető, hogy Wałbrzych-ben még több vonatot fognak találni.

A Zsidó Világkongresszus közben közölte, hogy ha a vonatot megtalálják, és azon a zsidóktól elrabolt vagyon is van, azt juttassák vissza a jogos tulajdonosoknak.

Az aranyvonat apokrif története

A 85 éves Tadeusz Slowikowski viszont a Daily Mailnek azt állította, rengeteget tud az aranyvonat sötét múltjáról, és hogy nemcsak a két megtaláló kincsvadász nevét tudja, de még a vonat pontos helyét is ismeri. A férfi az ötvenes évek óta az aranyvonat megszállottja, és bár lehet, hogy nem minden igaz, amit állít, mindenképpen izgalmas történettel állt elő.

photo_camera Emberek a vár alatti alagútrendszerben, amit a nácik a Riese-projektben építettek a vár alatt (Fotó: Janek Skarzynski / AFP)

Slowikowski még az ötvenes években egy Schulz nevű némettől hallott először az aranyvonatról, miután megmentette két férfitól, akik össze akarták verni. Ez a Schulz azt állította, hogy ismert egy németet, aki a vasúti építkezésen dolgozott, és a háború után is itt maradt. Ez a férfi azt mondta, hogy talált két sínpárt, amik egy alagútba vezettek, és az alagutat nem sokkal később eltorlaszolták. A haláloságyán aztán olyasmit mondott az eltűnt vonatról, ami Slowikowskit is arra ösztönözte, hogy évtizedeken át kutasson utána.

A 85 éves férfi, akit Lengyelországban a téma szakértőjének tartanak, egy régi fényképet is mutatott lapnak egy férfiról és a két fiatal fiáról egy ház előtt, amiből állítólag rá lehetett látni a sínekre. Mint mondta, a család tagjait 1945. május 2-án, három nappal a szovjetek megérkezése előtt valakik agyonlőtték, és a házat lebontották, azóta sincs ott semmi.

Slowikowski sokáig tanulmányozott régi iratokat, és talált egy megsárgult, 1928-as térképet is, amin látszik a vasúti pályán egy, a dombok felé vezető elágazás, ami már az alagúttal együtt rég nincs ott. Ezt makettekkel modellezte is.

És ezután jön a sztori leghihetetlenebb része: miután a férfi előadta a kormánynak a felfedezéseit, és 2003-ban megkapta az engedélyt a terület felfedezésére, állítása szerint kiderült, hogy nem csak ő tudott a vonat lelőhelyéről, és amint elkezdett kutakodni, három civil ruhás férfi fegyverrel meglátogatta, és megfenyegette, hogy ne keresse tovább a vonatot. Nem sokkal később valaki megmérgezte a kutyáját, betört a házába, és poloskát tett a telefonjaira – állítja Slowikowski, aki szerint ez tipikus titkosszolgálati módszer, amivel máig üldözik.

Egy másik, névtelenséget kérő kincsvadász is azt állította, hogy őt is megfenyegette valaki telefonon. Szerinte a konkurencia lehetett, ami korábban meg akarja találni a kincseket. Már ha léteznek, és nincsenek aláaknázva. (Bloomberg, Daily Mail, Guardian, Telegraph, MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.