Volkswagen: Ezt elkúrtuk

gazdaság
2015 szeptember 22., 15:52

Múlt pénteken még 170 eurót adtak a frankfurti tőzsdén egy Volkswagen-részvényért, ma jó, ha 105-öt adnak: néhány nap leforgása alatt hatalmas veszteség érte a világ legnagyobb autógyártóját, miután kiderült, hogy a cég hosszú évek óta csal az amerikai emissziós teszteken, és az autói messze nem felelnek meg az ottani károsanyag-kibocsátási követelményeknek.

photo_camera A VW részvényeinek alakulása az elmúlt napokban a frankfurti tőzsdén

A botrányt az amerikai környezetvédelmi hatóság, az EPA robbantotta ki, amikor pénteken bejelentette: a Volkswagen az elmúlt hat évben úgy manipulálta "tiszta dízel"-üzemű autóinak szoftverét, hogy a teszteken a kibocsátott nitrogén-dioxid mennyisége a határ alatt maradjon, normál üzemben azonban az autók emissziós értékei jóval a határérték fölött voltak.

Az érintett modellek:

  • VW Beetle 2.0L TDI, 2009-2015
  • VW Golf 2.0L TDI, 2009-2015 
  • VW Jetta 2.0L TDI, 2009-2015 
  • Audi A3 2.0L TDI, 2009-2015
  • VW Passat 2.0L TDI, 2014-15

A Volkswagen 2009 óta csak az USA-ban összesen 482 ezer ilyen autót adott el, a világon 11 milliót. És bár az európai hatóságok mindeddig nem tettek hivatalos lépéseket (igaz, Angela Merkel német kancellár kedd délután "teljes transzparenciára" szólított fel), az EPA az amerikai törvények értelmében kötelezheti a gyárat az autók visszahívására, és autónként 37,5 ezer dolláros büntetést is kiszabhat, ami azt jelenti, hogy a bírság összege elérheti a 18 milliárd dollárt, ami csaknem négyszerese a Volkswagen tavalyi éves nettó bevételének.

Michael Horn, a Volkswagen amerikai részlegének vezérigazgatója kedden kénytelen volt a vadonatúj, 2015-ös Volkswagen Passat New York-i ünnepélyes megnyitóján megragadni az alkalmat, hogy bocsánatot kérjen a vállalat őszintétlen magatartásáért, és közölje az egybegyűltekkel:

"Ezt elkúrtuk".

Kedden a Tagesspiegelre hivatkozva több lap is azt jelentette, hogy a botrány hatására kirúgják a Volkswagen vezérigazgatóját, Martin Winterkornt, akinek helyét a VW-tulajdonos Porsche főnöke, Matthias Müller veszi majd át. Az értesülést a cégnél nem erősítették meg, csak annyit mondtak rá, hogy "nevetséges", illetve "nonszensz".

Nem ma kezdték

A csalás gyanúja nem most merült fel, hanem több mint egy évvel ezelőtt, amikor egy független amerikai környezetvédő csoport, az ICCT rájött, hogy óriási eltérés van a Volkswagen tiszta dízelmotoros autóinak laboratóriumi teszteredményei és az utakon mutatott károsanyag-kibocsátásuk között. Amikor a tesztelők elvezettek egy Volkswagent San Diegóból Seattle-be, azt találták, hogy az úton végzett mérések szerint szmog kialakulásáért felelős nitrogén-oxidokból a VW Jetta 15-35-ször, a Passat 5-20-szor többet bocsát a környezetbe, mint a laboratóriumban, ahol az újabb mérések újra megfelelő értékeket mutattak.

Mint mostanra kiderült, a Volkswagen egyszerűen úgy állította be az autók szoftverét, hogy a laborteszteken jól szerepeljenek, aztán az úton a károsanyag kibocsátását visszafogó szoftvert kikapcsolta. Annak ellenére, hogy a gyár mindmáig nem árulta el, miért csalt, az okok egyértelműek: a kisebb károsanyag-kibocsátás forszírozása azzal jár, hogy a motor jobban melegszik, gyorsabban elhasználódik és az autó menettulajdonságai (forgatónyomaték, gyorsulás) is romlanak, amit már a tulajdonosok is észrevesznek.

Az autós szakmában évek óta nyílt titoknak számít, hogy az emisszióellenőrzés körül valami iszonyatosan bűzlik. A környezetvédelmi szervek világszerte egyre kisebb károsanyag-kibocsátási értékeket követelnek, a fogyasztók pedig egyszerre akarnak tiszta levegőt és változatlan menettulajdonságú, erős autókat. Arról, hogy az autógyártók hogyan próbálnak ebben a helyzetben mindenféle trükkökkel megfelelni az előírásoknak, a Totalcaron írt két éve egy nagyszerű cikket Stump András.

Az emissziós botrány megrendítette, sőt szélsőséges esetben még tönkre is teheti a Volkswagent, de a részvényárfolyamok változása arra utal, hogy a tőzsde bizalma, ahogy mondani szokás, a többi nagy európai autógyártóban is megrendült: ha nem is a Volkswagenéihez hasonló mértékben, de zuhannak a német autógyárak, a Daimler és a BMW,

nemet_auto

illetve a franciák, a Peugeot és a Renault részvényei is.

francia_auto

(NBC, Vox, Guardian, Wall Street Journal)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.