Kormánykritikus vendégek valahogy nem találnak be a köztévé hírcsatornájába

Van egy olyan, ki tudja miért keletkezett érzése, mintha a közszolgálati média kormánypárti lenne? Az a 80 milliárdból működő közmédia, amelyik nem tartja államinak magát. 

Hétfő hajnaltól szerda délelőttig a következő politikai szereplők kaptak lehetőséget hosszabb megszólalásra az M1 reggeli, délelőtti, délutáni és esti hosszabb műsoraiban.

Az új közbeszerzési törvényről, ami még jobb, mint a régi. 
A Duna Régió Stratégiáról
Az augusztusi 455 millió eurós kereskedelmi többletről
Varga Mihály miniszter a németországi látogatásáról
Tuzson Bence Soros Györgyözik
Kósa Lajos Soros Györgyözik
Az augusztusi, 455 millió eurós kereskedelmi többletről
A migránsokról és Soros Györgyről
A migrációs hullám sikeres kezeléséről
A kórházi várólisták csökkentéséről
Arról, hogy valóban Simicska Lajos pénzeli a Jobbikot?
Arról, hogy Simicska Lajos pénzeli a Jobbikot.
A hamis kínai méz elleni szigorú fellépésről
A határokon vissza kell állítani a törvények uralmát
Újra a várólisták rövidítéséről

Észrevették a kakukktojást? Kedd este megjelent a stúdióban egy ellenzéki politikus, a jobbikos Magyar Zoltán. Megalapozták az érkezését. Az esti Híradó Fazekas Sándor miniszter parlamenti beszédére hivatkozva hosszan foglalkozott azzal, hogy az állami földosztást bíráló Jobbik átállt a nagybirtokosok oldalára, amiért cserébe Simicska Lajos médiumai támogatják a pártot.

Magyar Zoltánt azonnal Bitay Márton, állami földekért felelős államtitkár követte a műsorban, aki gyorsan eligazította az ellenzéki politikus felbukkanása miatt esetleg elbizonytalanodott nézőket.

Szakértőkből sem sikerült olyat találni az elmúlt napokban, aki bírálná a kormányt. Persze ez aligha várható el a kormányhoz közelebb már nem állható Századvég bármelyik munkatársától, vagy annak a Külügyi és Külgazdasági Intézetnek az embereitől, amely saját meghatározása szerint is "a Külgazdasági és Külügyminisztérium kutatóintézeti és agytröszt feladatokat ellátó háttérintézménye".

A Szemtől szembe című műsorban - amitől talán azt várná az ember, hogy ott olyan emberek vitáznak majd, akik más gondolnak egy témáról - például a következők voltak a vendégek:

  • Hétfőn Boros Imre, Orbán Viktor egykori minisztere, akinek papírja van arról, hogy nem volt ügynök. Vele szemben az ellenzékiséggel nem vádolható Nézőpont Intézet munkatársa ült.
  • Kedden sikerült meghívni a Fidesz közeli Alapjogokért Központ munkatársát, akivel szemben a külügyminisztérium agytrösztjének szánt Külügyi és Külgazdasági Intézet munkatársa ült.

A Külügyi és Külgazdasági Intézet szívesen áll a köztévé és a köznézők szolgálatában, ha arra van szükség.

Németország nagy köztévés szakértője, Tamási Anna, a Külügy és Külgazdasági Intézet munkatársa, a Fidesz Ifjúsági Tagozat Külügyi Kabinetének korábbi elnöke.

Tamási Anna és Tamási Anna

És persze szakértőnek számít a köztévén Nógrádi György is, aki most már annyira gyakran szerepel, hogy hétfőn este lényegében csak átöltözni ment haza, mert kedden is már vele ébredhettek a nézők, most éppen a német belpolitikát szakértette meg.

De ő legalább új nyakkendőt kötött, a szintén este-reggel kombót lenyomó Tuzson Bencéé feltünően ugyanolyan. Ez az este is, reggel is stúdióvendég elég megszokott amúgy a köztévénél, Rétvári Bence is elmondhatta kétszer, mennyire sikeres a kormány a várólisták rövidítésében (nagyon, de van még teendő).

Semmi meglepő nincs abban, hogy Bogár László is beköltözhetne lassan a köztévébe, az lenne a fura, ha nem hívták volna segítségül a világ nagy összeesküvéseinek a szakértőjét. 

Hozta is a követelezőt, amikor bejelentette, hogy

"Az Egyesült Államok fegyverként használja a bevándorlókat Európa ellen, mivel veszélyeztetve érzi világhatalmi pozícióját az utóbbi időben kialakult eurázsiai együttműködés miatt".

Ezt hétfőn mondta, kedden meg azért hívták meg, mert "kicsapta a biztosítékot a nyilatkozata". 

Amit aztán így újra elmondhatott, merthogy szerinte az evidencia, a műsorvezető nem is próbálta helyretenni, csak annyival búcsúzott tőle kissé letörten, hogy reméli, nem lesz igaza. 

Arra viszont már most fogadást köthetünk, hogy a zárt körben Orbán által is dicsért, a kerítésépítés mellett kiálló Hiller István egykori szocialista pártelnök gyakori vendég lesz a napokban a közmédiában.

A híradókat külön most nem néztük stopperrel, de megteszi ezt a médiahatóság.

Az NMHH rendszeresen elemzi a hírműsorokat, a kereskedelmiek mellett a közszolgálatiakat is. Alap, hogy sokkal értékesebb, ha valaki maga mondhatja el a véleményt, és nem a műsorvezető teszi azt. Ezért külön statisztikát vezetnek arról, hogy a politikai szereplők közül kinek mennyi beszédidő jut. Ez a közszolgálati médiumoknál egészen érdekes számokat mutat.

Ez még egészen közelít a kétharmad-egyharmados arányhoz. De ott van a Déli Krónika.

Nem tudjuk mire vélni a májusi visszaesést, reméljük senki sem veszítette el a munkáját.

Bár a hatóság havonta ad ki elemzést a hírműsorokról, ennek megjelenése eléggé lelassult az elmúlt időszakban. A legfrissebb, októberben megjelent elemzés még a májusi hírműsorokról szól.

Nem követelmény, hogy mindenből hír legyen. Az viszont általános elvárás, hogy "amennyiben egy konkrét témában, egy bizonyos területen többféle nézet és vélemény létezik, azok súlyuknak megfelelő helyet kaphassanak a műsorokban".

Nagyon úgy néz ki, hogy egy konkrét témában leginkább a kormánypártiák véleménye számít. 

Megkérdeztük az NMHH-t, hogy ha már ők is ilyen arányokat mérnek, vizsgálták-e, hogyan valósul meg a kiegyensúlyozott tájékoztatást a közmédiában?

A kommunikciós igazgatóság válasza szerint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hivatalból nem vizsgálhatja, kizárólag kérelemre járhat el kiegyensúlyozottsági ügyekben. Ilyen eljárást bárki kezdeményezhet, de a kifogásait előbb a médiaszolgáltatónak kell jeleznie 72 órán belül.

A panaszok ahhoz a Médiatanácshoz kerülnek, amelynek tagjait a Fidesz jelölte. De nincs különösebb dolguk a köztévé hírcsatornájával. 

Márciusi indulása óta a hírcsatornára ugyanis mindössze hét panasz érkezett. Az sem pártoktól, vagy jelentősebb szervezetektől, hanem minden esetben Juhos Lászlótól, a Reális Zöldek Klub elnökétől. Azt panaszolta be, hogy kimaradt a véleménye ismertetése. A médiatanács Juhos panaszait elutasította. 

A kiegyensúlyozottsági követelményről a hatóság azt írta: "az adott médiaszolgáltatónak sokféle vélemény bemutatását kell teljesítenie, nem pedig kizárólag a pártvélemények sokszínűségét".

Azzal folytatják, hogy "a kiegyensúlyozott tájékoztatás kötelezettsége, amely a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges megfelelő tájékoztatás megteremtését segíti elő, nem jelenti a szerkesztői szabadság aránytalan korlátozását. Azt ugyanis, hogy mely események tartanak számot a közérdeklődésre, azaz mely eseményekről készül beszámoló az egyes műsorszámokban, a szerkesztő, illetve a médiaszolgáltató döntheti el, tehát nem létezik egyes eseményekről való beszámolási kötelezettség, és a kiegyensúlyozott tájékoztatás csak a ténylegesen közzétett tartalmak vonatkozásában vizsgálható."

A médiahatóság szerint "Egy politikai párt vagy kormányzó párt megjelenési aránya nagyban függ reprezentációs létszámától is, megszólalási gyakorisága, valamint létszáma, nagysága között is vonható médiapárhuzam."

Ami egyébként igaz, de 80 százalékos többsége még a Fidesznek és a KDNP-nek sincs. Szakértőkből pedig tényleg csak alapos kutatómunkával lehetne találni olyat, aki nem ért egyet a kormány bármelyik lépésével. 

Kapcsolódó
Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.