Majdnem "Kapd be!" vagy "Bukj rá!" lett az állami halevős kampány szlogenje

A harmadik Orbán-kormány legorálisabb kampányát indította el a Miniszterelnökség Agrár-vidékfejlesztési Programokért Felelős Helyettes Államtitkársága. Arra akarják rávenni a túlsúlyos magyarokat, hogy egyenek több halat. A halhús melletti kampányolást a magyar politikusok a Horthy- és a Kádár- korban pont ugyanolyan lelkesedéssel használták más pénzének a tökéletesen értelmetlen elégetésére, mint a rendszerváltás utáni magyar kormányok.

A leghíresebb, 1937-es kampány Padányi Gulyás Jenő tervezte legendás plakátjához állítólag maga Karinthy Frigyes írta a szlogent.

Az ezt megelőző utolsó ilyen halas kampányt 2010-ben indította az állami Balatoni Halászati Zrt. az igen ijesztő "Egye ki a busát a Balatonból!" jelszóval. 

Mintha a magyar közönség nagyrészt dögkeselyűkből, irreálisan nagyra nőtt sirályokból vagy halászsasokból állna!

Az eddigi központi halkampányok gyakori motívuma volt, hogy a Balatonban brutálisan elszaporodott, de praktikusan halászeszközökkel szinte kifoghatatlan busát próbálták ráerőltetni a lakosságra. Ezzel az a probléma, hogy a busa nem finom. Ízlés és vérmérséklet kérdése, hogy a "szinte ehetetlen" vagy a "jól megfűszerezve elmegy" kategóriába sorolja az ember, de annyit visszafogottan is ki lehet mondani, hogy bármilyen legyen a busa, a hazai halak 95 százaléka jobb nála. Ennek a mostani Kapj rá!-nak a kísérődokumentumában is előjön az ostoba, szinte kötelező busázás, de legalább megemlítik, hogy nemcsak a ez betelepített kínai hal egészséges:

Magyarországon a fehér és a pettyes busa bővelkedik leginkább ezekben a zsírsavakban, de a hazánkban nagy volumenben tenyésztett pontyban is háromszor annyi a kedvező élettani hatású telítetlen zsírsav, mint a telített.

A legjobb persze belegondolni a szlogen értelmébe. Ha egyszer halat akarnak velünk etetni, akkor a Kapj rá! horgászkifejezéssel a Miniszterelnökség egyértelműen arra biztat, hogy gyors mozdulattal támadjunk meg majd nyeljünk le egy csalinak felkínált, horogra tűzött kishalat. A szlogen azt is magával vonja, hogy létezik egy Félelmetes Horgász valahol, aki bedobja nekünk, fogyasztóknak a halcsalit. Vagyis ha engedelmeskedünk a felszólításának, szájba fog akasztani minket egy horoggal, utána odarángat magához, megszákol, és mi meg imádkozhatunk, hogy a zsákmányt elvből visszadobó, úgynevezett catch and release pecás legyen, és ne vágjon fejbe, majd belezzen ki. 

A kampányhoz weboldal is jár. Itt találtam néhány elég vontatott és lelombozó halpucolós és más segédvideót, aztán egy aloldalt "Közkedvelt halak" címmel. Azt képzeltem, itt mindenféle finom húsú, esetleg kevésbé ismert, ám finom halfajokat fognak bemutatni. Ehhez képest általánosságok voltak 9 tenyésztett fajtáról, úgyis mint ponty, afrikai harcsa, barramundi, szivárványos pisztráng, fehér busa. A receptoldalakon vannak ígéretes receptek is, de csak úgy odadobva, ömlesztve, bármilyen rendezőelv nélkül. Az egyes receptek oldalainak fejlécében a fotók nem az adott fogást mutatják. A logónak külön lehetne saját szlogenje, mondjuk a "látszatra sem adunk". Az egész oldalt belengi a "valamit be kell mutatni a finanszírozó EU-nak"-hangulat.

De a szlogen remekül sikerült, és bármekkora kamu is ez a kampány, az tényleg igaz, hogy halat enni jó.