Pár héttel azután, hogy a 444 megírta a tervezett iskolaösszevonásokat a minisztérium rájött, hogy mégsem akarja összevonni az iskolákat

„Nem nagyon érti itt senki, hogy mi történt, de úgy néz ki, hogy megtarhatjuk az önállóságunkat, mégsem vonnak bennünket össze senkivel. Vagy legalább is egyelőre nem.”

A hangjában nagyon óvatos optimizmussal ennyit mondott egy magyar szakközépiskola tanára, ahol a héten tudták meg, hogy mégsem terjesztik ki rájuk a központosítást.

Március elején írtunk róla, hogy miközben a kormányzat azzal hitegeti az elégedetlenkedő tanárokat, hogy visszafordítják a centralizációt, addig csendben 60-nál több oktatási intézményt kényszerítenének új központokba, olyanokat, amik eddig megúszták a centralizációt.

A középiskolák legnagyobb része a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) alá tartozik, többek között ennek megszüntetéséért küzdenek a tilatkozó tanárok.

A szakközépiskolák és szakiskolák többsége a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alá került. Ott a Klikhez hasonló szakképző centrumokat hoztak létre, azok működése is elég ellentmondásos.

Van viszont 60-nál több intézmény az országban, szakiskolák és szakközépsikolák, amik a Földművelésügyi Minisztériumhoz (FM) tartoznak. Ezek az elmúlt évek központosítási hullámai ellenére is meg tudták őrizni önállóságuk nagy részét.

Február végén hallottunk róla először, hogy már ezeket az iskolákat is összevonnák, ami azért volt meglepő, mert közben a kormányzati szereplők azzal nyugatatták a pedagógusokat, hogy visszafordítják a centralizációt.

Agrárszakképző központokba kívánta szervezni 

Az FM a 444-nek küldött levelében februrá 29-én arról írt, hogy

„2016. július 1-i határidővel 10 agrárszakképző központba kívánja szervezni az intézményeket, ezáltal az együttműködésüket szorosabbá tenni.”

A minisztérium a levélben azt ígérte, hogy ez olyan összevonás lesz, ami pont hogy biztosítja az összevont intézmények szakmai és gazdasági önállóságát.

Arról beszéltek, hogy az államháztartási törvény írja elő nekik a kisebb intézmények nagyobbakba szervezését, és emiatt „szükséges a gazdálkodás és emiatt a teljes szervezeti felépítés átgondolása”.

Az érintett iskolákban dolgozó tanárok egy része nem bízott a minisztérium ígéreteiben. Egyikük így nyilatkozott.

„A mi iskolánk eddig egész jól működött. A rendes tanítás mellett voltak fizetős tanfolyamok, mindenki odatette magát, a suli szerzett pénzt. Ami megmaradt, abból az év végén pár tízezer forint extra cafeteriát kapott minden dolgozó. Most összevonnak bennünket 6 másik intézménnyel, a mi pluszunkból fizetik majd az ő veszteségüket. Akkor mi értelme van nekünk bármit igyekezni?”

Pár hét alatt nagyot fordult a helyzet

„A Földművelésügyi Minisztérium az agrárszakképző iskolák tervezett integrációját a korábban elnyert európai uniós források fenntartási kötelezettségei, valamint az előkészítés alatt álló pályázatok sikeressége érdekében nem valósítja meg”

– ezt csütörtökön írta meg nekünk a minisztérium, miután több forrásból is úgy értesültünk, hogy visszatáncolnak a pár hete kitűzött összevonásból.

Az iskolák vezetőit a napokban értesítették. Sokan örültek a bejelentésnek, bár azzal számolnak, hogy csak időt nyertek most. Azt mondják, hogy ha a tárca leépítéseket, intézménybezárásokat, szakmegszüntetéseket tervezett, akkor azt valahogy úgyis meg fogják lépni.

A tanárok közül többen úgy érezték, hogy sokkal inkább a tiltakozások miatt táncoltak most vissza a központosítástól a minisztériumban, és nem azért, mert az elmúlt pár hétben eszükbe jutott valamilyen uniós pályázat, vagy más kötelezettség, amivel február végén elfelejtettek számolni.

„Továbbra is kiemelt célként kezeljük a kisebb vidéki agráriskoláknak hosszú távú működtetésének a biztosítását és az intézményeink közötti szakmai együttműködések megerősítését”

– írta a 444-nek az FM, mikor arról érdeklődtünk, hogy végleg lemondtak-e az összevonásokról, vagy csak elhalasztották őket.

Nélkületek nincs 444

Csak a 444 és a sajtószabadság ügye mellett elkötelezett olvasók támogatása teszi lehetővé, hogy alaposan tudjunk foglalkozni a legfontosabb témákkal.