Azt hiszed, egy lopáson kapott politikust hallgatsz, de kiderül, hogy az Origo főszerkesztője beszél

Neked a cég tulajdonviszonyairól van fogalmad? Nem azt mondom, hogy áruld el, csak hogy tudod-e.

Azt hiszem, hogy tudom, de nekem a cég az addig a cégig ér, amelyik engem alkalmaz.

Ez a válasz is elmond valamit a márciusban kinevezett új origós főszerkesztőről, György Bencéről. Valószínűleg olyasmire próbált vele utalni, hogy munkaadójának tulajdonosa egy másik vállalkozás, és neki azt már nem kell tudnia, hogy a céghálózat végén valójában ki áll.

Az új főszerkesztőt, aki egyben a Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez köthető New Wave kiadó tartalomért felelős igazgatója is, valószínűleg még hetekkel, ha nem hónapokkal ezelőtt hívta meg egy beszélgetésre a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ). A MÚOSZ-nál akkor még aligha tudhatták, hogy milyen őrült tempóban ömlik a közpénz a New Wavehez, ennek egyes részletei csak a napokban kerültek nyilvánosságra.

Így viszont hirtelen százszor olyan érdekes lett, hogy mit gondol, vagy legalább is mit mond György Bence a nyilvánosságról, az Origóról és arról, hogy új munkaadói milliárdos nagyságrendű közpénzből zabálják fel a magyar digitális médiapiacot.

Szalai Vivien, a rutinos profi

Az első 40 percben Murányi Marcell, a Blikk és a Népszabadság volt főszerkesztője beszélgetett György Bencével, aztán lehetett a nézőknek is kérdezni.

György Bence balra, Murányi Marcell jobbra - Fotó: Botos Tamás

Murányi néha belekérdezett dolgokba, de különösebben nem próbálta megizzasztani György Bencét. Valószínűleg mindenki meg volt egy kicsit lepődve, hogy a kiadó friss botrányai után a tartalom felelős igazgató nem mondta le a szereplését.

György Bence 2004 és 2015 között a TV2-nél dolgozott, és szupermegértő volt a csatorna új irányvonalával. Így például arra a felvetésre, hogy a tévé, illetve a szerkesztőség új vezetése híreket hamisít és politikai megrendeléseket teljesít azt mondta, hogy

„minden kezdet nehéz, és el fog ez csitulni”.

Szalai Vivien új hírigazgatót rutinos profinak nevezte, és azt mondta, hogy eleinte nem teljesen értette a csatorna új koncepcióját, de most már igen.

A saját TV2-s működéséről azt mondta, nem politikai okokból szorultak vissza a közéleti témák a csatornán 2010 után, amikor ő lett a hírműsorok felelőse, hanem azért, mert a bulvárosabb ügyek könnyebben hoztak nézettséget.

Amikor Murányi rákérdezett, hogy az ő idejében kellett-e a Tényekben vagy a Naplóban politikai megrendeléseket teljesíteni György Bence így válaszolt:

„A politika mindig ott nyüzsög minden befolyásos médiatermék körül. A TV2-ben is mindig is így volt, és bárki, aki hírigazgató, főszerkesztő vagy hírszerkesztő, hazudik, ha azt mondja, hogy nincs rajta valamilyen nyomás, igények. Ez nem csak a politika. A cég részéről is így van. Hány vállalat, rendezvényszervező, utazási iroda, bárki nyomást fejt ki ránk. (...) Mindig is azt éreztem, hogy szeretnének bekerülni a hírekbe politikusok. Az mindig jellemző volt egyébként, hogy sokkal inkább kerültek be, mintsem hogy ki politikusok bármikor a TV2 hírműsorainak történetében. Biztos vagyok benne, hogy ezt a nyomást megfelelően tudtuk kezelni.”

Abban biztosan igaza van, hogy a politika mindig igyekszik befolyásolni a médiát, abban valószínűleg kevésbé, hogy ennek a TV2 akár az ő idejében sikeresen állt ellen. Ha nem is olyan szinten ment a habonyista propaganda, mint most, de a kormánypárti elfogultság már a 2014-es választási kampányban is egyértelmű volt.

Nem volt állami kifizetőhely

A főszerkesztő a mostani megbízás előtt a Faktor nevű oldal alapításában vett részt. Ennek a site-nak az üzleti modellje nagyjából úgy nézett ki, hogy nagyon sok forgalmat vásároltak a Hírkeresőről és más hasonló oldalakról, majd telepakolták a címlapot kormányzati, állami hirdetésekkel. Ameddig több pénz folyik be az állami hirdetőktől, mint amennyibe a vásárolt forgalom kerül, addig szépen ketyeg a kasszába a pénz.

  Fotó: Botos Tamás

Erről György Bence azt mondta, hogy neki nem volt kapcsolat semmilyen hirdetővel, ügynökségek adták el a reklámfelületeiket. Azt mondta forgalmat vásárolni alap, ezzel a magyar piacon mindenki él, különösen az induló oldalak. Bár a forgalomvásárlás tényleg elterjedt, az egyáltalán nem megszokott, hogy egy oldal forgalmának 90+ százaléka vásárolt, mint ahogy ez a Faktor esetében látszott.

Azt mondta, hogy a Faktor nem volt állami kifizetőhelyt, onnan senki semmilyen pénzt nem vitt el, a bevételt a működésre fordították, „cikkek keletkeztek belőle”.

Én is kíváncsian figyelem ezeket az információkat

Amikor a VS jegybankos támogatásainak ügye került szóba, György visszafogott stílusa komikusba csapott át.

Mióta ez a dolog történt, ezt a cégnek a vezetősége menedzseli, én ebben nem veszek most részt. (...) Borzasztó ellentmondásos helyzet. Tényleg ellentmondásos. Nagyon-nagyon tanulságos. Most zajlik a cégünkön belül egy ilyen elemzés, hogy tudnánk továbblépni, mik a tanulságai. Az Origót ez nem érinti.

György Bence amúgy saját bevallása szerint nem tart attól, hogy az Origónál is kiesne egy hasonló csontváz a szekrényből, szerinte már tudna róla, ha lenne ilyen.

Ez azért különös állítás, mert VS-t kiadó cég, ahová ő idén márciusban ment el igazgatónak milliárdos állami hitelből vásárolhatta meg az Origót, ahová ezután őt főszerkesztőnek nevezték ki. Ebben a manőverben lényegesen nagyobb, sejthetően állami eredetű pénztömeg mozdult meg magánérdekek szolgálatában, mint amennyit a VS kapott támogatásként a jegybak alapítványaitól.

Mikor a beszélgetés második felében rákérdeztünk, hogy mit gondol erről, György azt próbálta elmagyarázni, hogy ő nem kompetens ezekben az ügyekben.

„Én is kíváncsian figyelem ezeket az információkat, de ami a leginkább foglalkoztat az az, hogy hogyan alakul ennek a cégnek a jövője”

– adta az aggódó outsidert a New Wave kiadó tartalomért felelős igazgatója.

Ilyen szöveget lopáson kapott hivatásos politikusok szoktak nyomni. Vérfagyasztó ezt a süketelést az ország legnagyobb internetes oldalának főszerkesztőjétől hallani. Egy olyan újságírótól, aki tizenöt éve még lelkesen loholt a gyanúsan elköltött közpénzek, zavaros politikai anyagi ügyek nyomában.

A VS eltitkolni próbált állami támogatása miatt az elmúlt napokban a szerkesztőség több tagja is felmondott, a főszerkesztőt is beleértve.

György Bence kérdésünkre azt mondta, nem merült fel benne, hogy felálljon a cégtől. Szerinte

„megfelelő döntésekkel ez a vállalat tovább tud úgy menni, hogy ez a lelkiismeretemmel összeegyeztethető teljesen.”