A BKV szerint ők buszoznak olcsóbban

Akár 23 milliárd forinttal lenne drágább annak a 150 csuklós busznak a kiszervezése, amely a metrófelújítás hároméves időtartama alatt a budapesti utasokat szállítaná, derül ki az Index cikkéből.

Az Index megszerzett két elemzést, egyiket a fővárosi közlekedési vállalat, a BKV, a másikat a fővárosi közlekedésszervező, a BKK készítette.

Mindkét cég elemzése szerint drágább lenne az, ha külsős vállalkozóktól vásárolnának szolgáltatást a hároméves időszakra ahelyett, hogy a BKV venne magának új csuklósokat, azokat ugyanis három év után is használhatnák.

(A metrópótlás körüli buszmizériáról már rengeteget írtunk mi is, a vita a metrófelújítást is eltolta már az eredeti tervekhez képest egy évvel.)

A BKV saját számítása szerint tízéves időtartamban (ennyit megy egy városi busz normál esetben) akár 8 milliárdot tudnának spórolni, ha ők közlekedtetnék a buszokat, de erre még rájön tíz milliárd forint úgynevezett bennragadó költség: ha a BKV-nak nincs feladata, a személyi állomány, menedzsment, telephelyek fenntartása mégiscsak pénzbe kerül.

A Tarlós István vezette főváros belemenne egyébként abba is, ha kiszerveznék a buszos szolgáltatást, de akkor elvárják a kormánytól, hogy térítse meg a többletköltségeket. Ezért készültek a számítások.

A kormány a váratlanul beindított Nemzeti Buszgyártási Stratégiával indokolta, hogy megakadályozta a fővárosnak a megtendereztetetett magyar (MABI) és lengyel buszok (Solaris) megvásárlását, azóta megy a huzavona, hogy kié lesz a nagyjából 13 milliárdos üzlet (ennyibe kerülnének kb. a csuklósok).

Csakhogy jelenleg a Kravtexen kívül nincs olyan magyar buszgyártó, amelyik nagyobb darabszámú, modern csuklóst tudna szállítani: a BKV tenderén nyertes, Mészáros Csaba vezette MABI-Evopro, amely a Mudolókat hozta Budapestre, szoros határidőre nem tudja vállalni a lapra szerelt buszok leszállítását, a Kravtex pedig nem nyert a tenderen.

Így tehát felmerül a kérdés, hogy valójában kik akarnak üzletet csinálni a háttérben.

Az Index szerint két verzió lehetséges, pl. létrejön egy központi, országos cég (pl. Nemzeti Közlekedési Vállalat) néven, amely vásárol és üzemeltet buszokat:

A kamionos Waberer György neve merült fel egyfelől, másfelől a Volánbusz Zrt. volt vezérigazgatója, Simon Gáboré, akinek embere, Dévényi Gergely a BKK-ban dolgozik. (A BKK fogja kiírni a tendert a szolgáltatásra).

Ehhez a körhöz kapcsolják még az Index által megcsipogtatott ágazati verebek Tombor András vállalkozót, és Habony Árpádot. Utóbbiaknak van elegendő politikai hátszelük ahhoz, hogy a Budapesten eddig labdába nem rúgó volánosokat helyzetbe hozzák.

A nagy kérdés pedig, hogy akkor lesz-e magyar buzsgyártás, hiszen legutóbb éppen Kocsis Máté győzködte szerdán a fővárosi képviselőket, hogy a metrópótlásnak erről kell szólnia, és ezért nem vesz a főváros lengyel buszt.

Feltehetően nem, magyar buszokra ugyanis nem nagyon adnak hitelt manapság, sem az MABI, sem a Kravtex nincs olyan színvonalon. A Mercedes és az MAN márkákra viszont van hitel.

Nagyon valószínű, hogy akkor sem lesz több magyar busz Budapest útjain, ha a kiszervezéspártiak győznek.

(Index)


Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.