Kivonult a víz alá került váci vasútállomáshoz az építtető és mindent legnagyobb rendben talált

közlekedés
2016 augusztus 04., 11:44
comments 245

Múlt hét csütörtökön a nagy vihar után elárasztotta a víz az ősszel átadott, 20 milliárd forint uniós forrásból megújult váci vasútállomást. Néhol térdig, a felújított, kibővített autós átjáróban derékig állt a víz. Az állomás alatt sem autóval, sem biciklivel nem lehetett közlekedni, a gyalogos átkelőt le is kellett zárni.

A megrendelő gyorsan vizsgálatot rendelt el, amiből kiderült, hogy a tervező és a kivitelező sem tehet semmiről.

photo_camera Derékig állt a víz a vasút alatt felújított autós- és biciklis átkelőnél. Foto: Váci vagyok FB.

Az áradással kapcsolatban több panasz eljutott hozzánk, ami már korábban bosszantotta a váciakat: az újonnan kialakított gyalogos aluljáróban kisebb esőzések esetén is bokáig gázolnak a vízben, a liftek gyakran nem működnek, nincs rámpa, így a peronok a kerekesszékkel vagy kerékpárral közlekedők számára sokszor megközelíthetetlenek.

A megrendelő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) az elázás másnapján reagált, és összekürtöltek minden illetékest az ügyben. Bejárást szerveztek következő hétre a kivitelező Kőkapu 2012 Konzorcium (Közgép-Swietelsky), a váci önkormányzat, a NIF és a mérnökök részvételével.

A NIF által elküldött jegyzőkönyv arról tanúskodik, hogy jól sikerült az esemény, az egybegyűltek elégedettek voltak a látottakkal.

Rajtunk kívül álló okok

A városi vízelvezető csatornák, az aluljáró felszíni vízelvezető csatornái szerencsére átjárhatóak, szennyeződésmentesek, rendben vannak. Közösen megtekintették a csatornákat terhelő vízgyűjtő területét is, ahol az önkormányzat képviselői elpanaszolták, hogy a 60-70-es évekbeli csapadékelvezető rendszer nem tökéletes, gondok vannak vele, a hálózat nagy esőknél túltelítődik, ez okozhatta a 28-i állóvízet is.

Mindenki egyetértett abban, hogy az átadás óta semmilyen üzemzavar nem volt, a tervezés és kivitelezés minősége az előírásoknak megfelelt, a létesítmény valamennyi eleme érvényes szabványok alapján valósult meg, amit érvényes vízjogi létesítési engedély is igazol.

Az összefoglalóba kritikaként annyi került bele, hogy az elvezető rendszer üzemeltetőinek javasolják majd a hálózat vízszállítóképességének felülvizsgálatát.

A gyalogos átjáró rendszeres elázására egy mondatban reagáltak: valószínűleg a víztelenítő szivattyúk nem működtek vagy nem kapcsoltak be; erről egyébként se a NIF, se a kivitelező, se a mérnök nem kapott tájékoztatást, de azért szólnak a MÁV-nak.

photo_camera Kézműves kordon a víz alatt álló váci gyalogos aluljáróban a csütörtöki esőzés után.

A váci önkormányzat eddig sem reagált kérdéseinkre, a bejárást követően is csak szignálták az ívet, arról nem nyilatkoztak, mikor gondol a városvezetés hozzányúlni az elvezető rendszerhez, illetve érkezett-e hozzájuk panasz a vasútállomás üzemeltetésével kapcsolatban.

Az utasok puffognak

A 444-nek két olvasó is jelezte, hogy a lift rendszeresen elromlik, és a gyalogos aluljáróban kisebb esőzések alatt folyamatosan áll a víz. Más sem teljesen elégedett: például a helyi iho.hu is közölte Lachegyi Máté, az állomást napi rendszerességgel használó váci lakos levelét, amiben tizenegy pontban sorolja fel a problémákat (és egy-két pozitívumot) az alig több, mint fél éve átadott állomással.

Ebből kiderül például, hogy 20 milliárdból nem sikerült légkondicionálttá tenni a főépület egyetlen helyiségét sem, a várótermi WC-k mocskosak, szappan és papírtörülköző nincs, a perontetők nem fedik le a peront egészét, így a várakozó utasok gyakran megáznak, a liftek pedig rendre elromlanak.

Lachegyi szerint a zöldfelületek és a frissen ültetett fák ápolatlanok, a térkövezés sok helyen hibás. Azt is írja, a váci főépítész azért mondott le, mert az összes - több mint százéves - régi kiszolgáló épületet és irányító tornyot elbontották. Valószínűleg emiatt van csak egyetlen Fornetti-büfé az állomáson - se újságosnak, se üzletnek, se étteremnek nem maradt hely.

"Szerintem a városvezetés sem harcolt azért, hogy ez a fontos beruházás tényleg a lehető legtökéletesebben valósuljon meg és szolgálja a váciak érdekeit" - írja levelében a csalódott utas, aki szerint ha ilyen beruházás Budapesten lenne, már szétszedték volna az újságírók, mielőtt megépült volna.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.