Kormányközelbe kerülhet a Népszabadság kiadója is

Az elmúlt hetekben több cikk foglalkozott az egyik legnagyobb magyar kiadóvállalat, a Mediaworks eladásával. Ennek a cégnek a tulajdonában van a Népszabadság, a Nemzeti Sport, a Világgazdaság, és több tematikus hetilap, nemrég pedig a hatóságok már engedélyzték a Pannon Lapok Társaságának felvásárlását is, amivel még több megyei újság is a portfólió része lehet.

Hozzájuk tartozik az ország egyik legnagyobb kapacitású nyomdája is, a vállalat éves forgalma meghaladja a 16 milliárd forintot.  

Most a piacon egyre többen beszélik, hogy egy kormányközeli befektető teszi rá kezét az egyik legnagyobb magyar médiacégre. Vagy a Fideszhez kötődő Duna Aszfalt, vagy a Mészáros Lőrinchez közeli Opimus Press kiadó lehet a befutó.

A Mediaworks a két egykoron legnagyobb magyarországi médiavállalat, a Ringier és az Axel Springer fúziójaként jött létre még 2014-ben. Akkor a Gazdasági Versenyhivatal ugyanis csak úgy engedélyezte a vállalatok egybekelését, ha egy nagyobb médiacsomagot kiszerveznek közös portfóliójukból. Így kerültek a fenti lapok Heinrich Pecina osztrák befektető cégéhez, a Vienna Capital Partnershez (VCP).

Spéder közelében

Az osztrák nem szakmai befektető, inkább dörzsölt kereskedő, aki adja-veszi a cégcsoportokat. 2001-ben a kazincbarcikai BorsodChemet például egy kínai befektetőnek adta tovább szép haszon mellett, 2004-ben pedig a szerb Blic napilapot vette meg egy német kiadótól, hogy aztán gyorsan átpasszolja a svájci Ringiernek.

Pecinát a médiapiacon mindig is Spéder Zoltán embereként emlegették. Spéder és Pecina üzlettársak: a VCP 2009-ben 24 százalékos részesedést vásárolt az FHB Jelzálogbankban, ahol kábe ugyanekkora csomaggal bír az A64 Vagyonkezelő Kft., amelyet Spéder igazgatósági elnökként tulajdonol.

A Népszabadság körüli források közül korábban többen is azt mondták, hogy Spédernek nagy ráhatása van a Mediaworks mindennapjaira. A cég igazgatója, Rónai Balázs hat évig dolgozott Spéder médiavállalatánál, a Central European Media & Publishinghez (CEMP) tartozó Napi Gazdaságnál, és a Népszabadság is inkább kerülte a Spéder üzleti ügyeivel való foglalkozást.

A Fidesz médiaemberei már régóta kerülgetik a céget. Olyan lapok tartoznak a portfólióba, amik könnyen eljutnak a vidéki, és a kevésbé iskolázott olvasókhoz. Mióta pedig Spéder Zoltán a kormány kereszttüzébe került, felgyorsultak az események.

Korábban Habony Árpád elnöki tanácsadó is mutatott érdeklődést a Mediaworks iránt, de végül ő saját médiabirodalom alapítása mellett döntött.

Orbán Viktor a Nemzeti Sport miatt régóta szívesen látná körön belül a céget.

Az NS időtlen idők óta Orbán Viktor kedvenc újságja. A miniszterelnök nem csak a Volkswagen kisbuszban tartja maga mellett a napi lapszámot, de az országot sem szívesen hagyja el nélküle. Külföldi útjaira is utána küldik a napi példányokat, és csak a kontinensen kívül éri be a pdf-verzióval, annyira ragaszkodik a jól megszokott ólmos oldalakhoz.

Arról, hogy cége céltábla lehet, novemberben a tulajdonos osztrák üzletember, Heinrich Pecina számolt be a lap hasábjain.

Szokatlan közlemény az NS-ben.

Pecina elbeszélések szerint kezdettől is csak az egész Mediaworks-pakktól szabadult volna, aminek a piaci értékék hozzáértők 12 és 15 milliárd forint közé teszik. Arról is lehetett hallani viszont, hogy

a kormányfő nem ragaszkodik ahhoz, hogy az ősbaloldali Népszabadság is a Fidesz vonzáskörzetébe kerüljön.

Ez ugyanis nem mutat jól sem a sajtószabadság kérdésére érzékeny nemzetközi, sem a belföldi médiapiacon. Talán még a Fidesz-táboron belül sem. Mivel azonban nincs más választás, és a vállalat csak egyben volt vihető, végül ez a megoldás látszik megvalósulni.

Hogy az üzlet közeleg, azt mutatta már a Pannon Lapok Társaságának kerülgetése is. Ezt az üzletet még nem jelentették be, de a Mediaworks szinte rekordsebességgel, kevesebb mint egy hónap alatt megkapta az engedélyeket az egyesüléshez. Milliárdos forgalmú cégek esetén ez általában hosszabb procedúra szokott lenni, ráadásul a Gazdasági Versenyhivatal mellett kellett hozzá a Médiatanács beleegyezése is.

Mészároshoz közel vagy még közelebb

Két vevőről beszélnek régóta a piacon. A Népszava keddi "Elkelt a Mediaworks" c. cikkében azt írta, hogy végül a poszt-közgép korszak egyik favorizált építőipari cége, a Duna Aszfalt köti meg az üzeletet. A baloldali lap arra is célozgatott, hogy volt találkozó Pecina és a miniszterelnök között az ügyben, és egyértelműen állítják, hogy az üzletet aláírták.

A Duna Aszfalt és annak tulajdonosa, a tiszakécskei Szíjj László a Simicska utáni idők legnagyobb építőipari oligarchája - csak a legnagyobb cégéből 12 milliárd forint osztalékot vett ki 2013 és 2015 között. Az utóbbi fél évben egyre inkább összenőtt Szíjj birodalma Mészáros Lőrincével: közösen vásároltak cégeket (a CLH és a CLH Klímaszervízt), közösen építenek villát a Gellérthegy legelitebb utcájában, Szíjj egy leányvállalatát pedig Mészáros lányának vőlegénye vezeti. Nem cáfolt értesülések szerint Szíjj a fő befeketője az MKB bankot megvásárló METIS Magántőke Alapnak is.

A Marketing & Média korábban ugyanakkor arról írt cikket, hogy a 20 millió forint alaptőkével jegyzett Opimus Press Zrt. lehet a befutó. Az Opimus a pénzügyi csalás miatt bedőlt Buda-Cash nevű brókercég tulajdonosainak volt az ernyőcége - a körök itt vonták össze a termelő vállalataikat. Volt köztük menő kazángyár (Wamsler), építőipari vállalat (Euró Generál), belvárosi irodaház a Révay utca 10. alatt, és több más befektetés is.

Tavaly decemberben új tulajdonosok jelentek meg a cégben a Kajmán-szigetekről és Nigériából, mellettük szekszárdi fideszesek Status Capital nevű cége is tulajdonrészt szerzett a cégben. Nem sokkal ezt követően megjelent az Opimus több cégénél is Csík Zoltán, a korábbi gyilkossági nyomozó, akinek felbukkanása számos cég esetében megelőzte már Mészáros Lőrinc tulajdonszerzését. Idén márciusban új céget alapított az Opimus, az Opimus Presst, ami hatmilliárd forint értékben vont be forrást egy zártkörú kötvénykibocsátásból.

Feltűnése óta beszédtéma, hogy a cég nem fog ennyi pénzen ülni, és előbb-utóbb megjelenik valahogy a médiapiacon. A Marketing & Média szerint Mátrai Gábornak, az RTL Klub egykori igazgatói tanácsadójának, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Hírközlési elnökhelyettesének lehet kulcsszerepe az üzletben.

A Mediaworks tulajdonváltásának egyelőre cégpapírokban nincs nyoma, de ez nem zárja ki, amit például a Népszava állít, hogy aláírtak már papírokat. A tulajdonváltás átvezetése akár hetekig is eltarthat. A Népszabadság szerkesztőségén belül régóta napirenden van az adás-vétel, de konkrétumok az újságírók irányába eddig nem, inkább csak nyugtató szavak hangzottak el. Az utóbbi hetekben egyre több munkatárs vette már készpénznek, hogy a Fidesz heteken belül a kiadói házon belülre kerül.

Ha egyáltalán lesz megállapodás, az továbbra is nyitott kérdés marad, mi lesz a legnagyobb példányszámban elkelő napilap sorsa. Könnyen lehet, hogy ha megköttetik az üzlet, a Népszabadságot továbbadják egy másik befektetőnek, de erről egyelőre semmilyen megbízható információ nincs.