Kinyírhatják a telekocsit

Legalábbis a fuvarozó szakma szaklapja, a Fuvarlevél erre következtet abból, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság közúti ellenőröket toboroz Budapesten, Nagykanizsán, Csornán, Kisvárdán, Nyíradonyban és Hódmezővásárhelyen, hogy „a jogkövető magatartást tanúsító fuvarozók védelme érdekében” fokozzák az ellenőrzéseket.

A lap szerint az állam ezzel hadat üzen a klasszikus telekocsizásnak is, aminek az a lényege, hogy az egyszerre egy irányba utazók osztoznak az útiköltségen, ezt pedig már internetes szolgáltatások könnyítik meg.

A Fuvarlevél szerint eddig volt egy hallgatólagos megállapodás: a NAV nem piszkálta a telekocsis cégeket, amíg a telekocsis sofőrök betartottak bizonyos szabályokat: „a telekocsizást a feketén végzett fuvarozástól például az különböztette meg, hogy van-e a sofőrnek valóban dolga a célállomáson, vagy csak az utasok szállítása miatt indult-e útnak„ és „ha az utasok által fizetett díj valóban csak hozzájárulás az útiköltséghez, akkor az telekocsi”, de „ha az utasok által összeadott összeg magasabb a várható útiköltség rájuk eső részénél, az már üzleti vállalkozás, haszonszerzési céllal”. A cikk szerint ezért nagyjából 18 forint/km-ig fogadták el valódi telekocsiként a díjszabást.

A lap szerint viszont úgy tűnik, hogy mostantól a magán- és üzleti üzleti célú használat elkülönítése helyett a kormány inkább teljesen törvényen kívül helyezi a telekocsizást. Romániában egyébként ezt már egy éve megtették.

Frissítés: 19:45

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint „a tevékenységet hivatásszerűen végző vállalkozók ellenőrzéséről van alapvetően szó”, és az nem életszerű, hogy személyautókra csapna le az ellenőrző csoport. „Kamionokat, teherautókat, taxikat fognak megállítani, és az ő jogosultságaikat, fizetési kötelezettségeik teljesítését fognak ellenőrizni” – reagálta korábban az Origónak az NFM. A klasszikus telekocsizók pedig épphogy nem tartoznak a hivatásosan, profitszerzés célból személyt szállítók közé. (via Nol)