A magyar vasúti közlekedés már tökéletes, a mozdonyok és a dolgozók fénnyel táplálkoznak

tömegközlekedés
2017 április 08., 08:38

Már régóta tapasztalom: a MÁV annyira készen van, hogy már egyszerűen nem kell neki a jegy ára az utasoktól. Bizonyos körülmények között el se kéri tőlük, sőt, még lehetőséget se ad nekik, hogy befizethessék. Ám most azt hallottam, hogy vannak utasok, akiknek akár vissza is adja, ha előre megvették szegények.

Nem lakom messze Budapesttől, csupán 50 km-re. A mi falunkban nincs vasút, így ha tömegközlekedéssel megyek be a fővárosba, többnyire buszra szállok, de ha olyanom van, vagy ha Kelenföldhöz, esetleg a Délihez közel van dolgom, néha átgurulok kocsival a szomszéd faluba, ahol már van vasúti megállóhely. Ez egy olyan megálló, ahol nincs jegypénztár, se jegyautomata, így a vonaton, a kalauztól tudom megvenni a jegyem.

Már ha meg tudom.

Az esetek durván harmadában-felében a kalauz nem ér oda hozzám azalatt az idő alatt, amíg a vonat beér Budapestre. Szóval ilyenkor ingyen van az út, kábé egy ezrest nem kér el tőlem a MÁV. Már ez is fura, de aki Magyarországon él, annál egy ilyen rendszerhiba nemigen viszi át az ingerküszöböt, nem írtam eddig a dologról. (Bár egyszer kiposztoltam ide az őserdőgyilkos XXI. századi magyar vasúti jegyet, amit akkor kapok, ha mégis elér hozzám a kalauz.) De ma hallottam egy olyan sztorit, amit már nem bírok nem megírni.

Tuttta, hogy ha egy kis szerencséje van, a MÁV-nál ingyen vagy akár a jegyár 10%-áért is utazgathat? Nem egy garasoskodó cég ez, az már biztos!
photo_camera Tuttta, hogy ha egy kis szerencséje van, a MÁV-nál ingyen vagy akár a jegyár 10%-áért is utazgathat? Nem egy garasoskodó cég ez, az már biztos!

Homályosan írom körül, mert az ember manapság sohasem tudhatja: szóval: van egy közintézmény, amelyből nemrég egy kábé tucatnyi fős csoport ment vonattal valahonnan valahova, mintegy 40 km távolságra. Annak rendje, s módja szerint meg is vették a jegyet a felszállási állomáson, csoportos kedvezménnyel, oda-vissza. Mivel a MÁV a papíripar lelkes támogatója, minden egyes utazó külön jegyet kapott, de nem ám retúrjegyet, mint a letűnt régmúltban, hanem oda is, vissza is egy-egy igazi jegyet, külön papírfecnin. Sorbanállással együtt kerek egy órát vett igénybe a bonyolult manőver, mármint a jegy megvásárlása a jegypénztárnál, a végösszeg kábé 5-6000 forint lett.

A csoport el is utazott a dolgára, majd még aznap vissza is jöttek. A vonaton oda is, vissza is látták a kalauzt, de ő egyszer sem ért oda hozzájuk, a jegyek szűzien érintetlenek maradtak. Amikor este leszálltak ott, ahonnan reggel indultak, a csoport vezetőjének támadt egy ötlete. Odasétált a jegypénztárhoz, és elmondta, hogy itt vannak ezek a jegyek, kezeletlenek, szeretné visszaváltani őket. És vissza is váltotta, a MÁV vonatkozó szabályainak megfelelően, 10% kezelési költség fejében. A pénz visszament a csoport közös kasszájába, majd vesznek belőle, amit akarnak, sört, ropit, bármit, de az biztos, hogy a MÁV azon a napon erről a neki járó és az utazók által neki is szánt, sőt: be is fizetett összegről önként lemondott.

Nem sajnálom tőlük ezt a pénzt, olyan csoportról van szó, amelynek jól fog jönni ez a kis megtakarítás, de azt sajnálom, hogy a MÁV ennyire balfasz és trehány módon kezeli a bevételeit. Hisz tudjuk, a cím sajnos nem igaz, nagyon is tudnának mire költeni, hogy vonzóbb alternatívája legyen az autózásnak a tömegközlekedés.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.