Lázár János miniszter tegnap közleményben temette el kedvenc projektjét, a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszert. Hódmezővásárhely képviselőjeként és kormánytagként is erőteljesen lobbizott a két település között ingázókat kiszolgáló tram-trainért, de a közleményében lemondott erről, és azt kéri a kormánytól, hogy ne támogassák a projektet.
Mégpedig azért, mert a szerelvények beszerzése a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként közel duplájába kerülne, mint amennyire ők tervezték. Lázár szerint a kormány
„az NFM és a MÁV súlyos előkészítési hibái ellenére sem engedhet üzleti érdekek nyomásának”.
A közleményre ma közleménnyel válaszolt a jármű gyártója. A Stadler szerint nem igaz, hogy a becsült érték duplájába kerülnek a szerelvények. A cég úgy cáfolja Lázárt, hogy először nem a miniszterre, ha a megjelent cikkekre hivatkozik.
A MÁV-START Zrt. 8+4 db dízel-villamos tram-train járművet vásárolna. Az ajánlatok február 20-i bontásakor készült jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egy darabra bontva 5,5 millió euró. A Stadler ajánlata egy tramtrain járműre 6,395 millió euró volt. Márpedig - írja a Stadler - ez a becsült értéket nem 100 százalékkal, hanem csak 16,27 százalékkal lépi túl.
„Természetesen a Stadler tisztában van azzal, hogy egy beszerzés becsült értékének bármilyen mértékben történő túllépése kihívások elé állíthatja az ajánlatkérőt, ugyanakkor a tények ilyen mértékű eltorzítását a társaság nem tartja korrektnek.
Ennek megfelelően a Stadler komolytalannak tartja azokat a nyilatkozatokat, amelyek a projekt ellehetetlenülését a járművek árának «megduplázódásával» próbálják indokolni”
- utalnak már egyértelműen Lázár nyilatkozatára. Azzal zárják, hogy a korábbi közbeszerzési eljárásokhoz hasonlóan ezúttal is fair, az aktuális piaci viszonyoknak megfelelő, illetve az ajánlatkérő egyedi igényeit is teljes mértékben figyelembe vevő ajánlatot tett.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.