Még nem született meg az igazán jó szó a magyar nyelvben az elektromos rásegítésű biciklik egyszerű, kifejező megnevezésére. Az angol e-bike olyan fura, a villanybicikli gyermeteg, az "elektromos kerékpár" pedig legalább olyan nyögvenyelős, mint a "nemzeti konzultáció" vagy a "fedett sportlétesítmény".
És nem is érzi még magáénak ezeket a szerkezeteket a magyar néplélek. A legolcsóbb, ólom-sav akkus, zörgő-nyikorgó, lassú és nehéz vidéki öregnéni-járműveken (Polymobil, Tornádó) kívül alig látni rendes e-bike-ot az utakon. Ennek persze fő oka, hogy egy jól megszerkesztett lítium-ion akkus elektromos kerékpár belépő ára valahol a magyar havi hivatalos átlagfizetésnél kezdődik, amelyiknek pedig még felépített márkája és valódi szervizháttere is van, az inkább a duplájánál. Szinte túlzás nélkül: a magyarok egy jó elektromos bringa árából nem biciklit szoktak venni, hanem autót.
No de ettől még az iparág a fejlett világ szerencsésebb tájain csodálatosan fejlődik. Szép példa erre a kaliforniai Vintage Electric Bicycles, amely a retrós irányzatot is kiépítette a városi, a sportos, az off-road és a többi elektromos bicikli-fajta mellé.
A belépőmodell a Cruz, 12,5 Ah-s akkujával 55 km-es hatótávval, 3 kW-os villanymotorral. Az elektromos biciklik engedélyezett legnagyobb sebessége közúton 20 mph, 32 km/h, utcai üzemmódban a Cruz csak 750 W teljesítményt enged kivenni a motorból. Verseny üzemmódban (amit nyilván soha, egyetlen tulajdonos se kapcsol majd be kint az utcán) már 58 km/h a lehetséges legnagyobb tempó. Az akku újratöltése a 110 voltos amerikai hálózaton kb. 2 órát vesz igénybe.
Elöl-hátul tárcsafék lassítja a kerékpárt, de ha nem fékezünk nagyot, a motor generátorként működve visszatölt valamennyit az akkuba a mozgási energia átalakításával. Az acélváz alatt se elöl, se hátul nincs rugózás, csak a csavarrugós Brooks nyereg kényelmét élvezheti a bringás.
A csúcsmodell a krosszmotorok elődjeinek, a scramblerek stílusában készült termékvonal limitált szériás verziója, az Outlaw Tracker. Az akkumulátort V2-es motort idéző akkumulátor-burkolattal látták el, a fényszórót látványos, rácsozott lámpára cserélték. A váz alumínium, az első villa rugózott, de a motor és az akku ugyanaz, mint az alapmodellben. Az ezüstszínre fújt, 50 darabos limitált szériában készülő Outlaw Tracker 7000 dollárba, csaknem kétmillió forintba kerül.
Kétmillió forint, nahát: pont ennyiért kínálják nálunk az 50 lóerős Honda CB500F-et. Ugye érthető, hogy miért terjed nehezen az elektromos kerékpár mifelénk?
A Vintage Electric bringáinak másik baja az ár mellett, hogy nehezek. A Tracker 33 kilogram, ami nem gond, amíg van az akkumulátorban energia. Ha viszont lemerül, a gépet alig könnyebb hajtani, mint a Linda-sorozat Babettáját (az hivatalosan 44 kilót nyom). Az elektromos bringákra az akkut is beleértve általánosan egy év vagy 30000 mérföld (!) garanciát vállal az amerikai gyártó.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.