Egyre valószínűbb, hogy a grillezett hús rákot okoz

Fotó: Alexander Granholm/Flickr CC BY 2.0

Itt a nyár, és ha nyár van, az Egyesült Államok népességének nagy része leporolja a grillsütőt, hogy a következő heteket-hónapokat faszénfüstben, a pokoli hőséget elviselhetetlenné fokozó lángok közelében töltse virslik és marhahúspogácsák szenesre égetésével. Ezt ők grillezésnek hívják, amit nem szabad összekeverni a húsok alacsony hőfokon, hosszan tartó füstölésével, a barbecue-zással, amit szintén sokan gyakorolnak, főleg az ország déli - mármint a hagyományos értelemben vett, Virginiától Texasig tartó - részén.

Akármelyikről is legyen szó, a végeredmény általában kárpótol a szenvedésért. Csakhogy ez a végeredmény hosszabb távon további szenvedést okozhat, írja a Washington Post. A legfrissebb tudományos kutatások alapján mindkét elkészítési módszer komoly veszélyeket rejt. A grillezéskor, amikor a húst nagyon magas hőmérsékleten sütik, heterociklikus aromatikus aminok (HAA), a lassú füstöléskor pedig policiklikus aromás szénhidrogének (PAH) keletkeznek a húsban. Mindkét vegyi anyag kapcsolatba hozható a rákos megbetegedésekkel.

Robert Turesky, a Minnesotai Egyetem biokémiai toxikológusa rákos prosztatákból vett mintákban kimutatta a HAA-k jelenlétét. Ez szerinte arra mindenképp bizonyíték, hogy ezek a mutagének a gyors tűzön sütött húsok fogyasztásával bejutnak a prosztatába, és károsítják azt, mégha azt egyelőre nem is bizonyítja, hogy magát a rákot is ezek a vegyületek okozzák. Loic Le Marchand, a Hawaii Egyeteme Rákközpontjának epidemológusa szerint az már bizonyíték lenne, ha vastagbélrák-mintákban is kimutatnák ezek jelenlétét.

A nagy kérdés, hogy akkor búcsút kell-e mondani ezeknek az amúgy nagyon finom dolgoknak. Az örömteli válasz, hogy nem feltétlenül. Azt az ötletet hagyjuk is, hogy hús helyett zöldségeket is grillezhetnénk, annál már jobban hangzik, hogy mértéket tartva lehet ilyeneket fogyasztani. Le Marchand szerint heti egy, vagy havi két alkalommal nyugodtan fogyaszthatunk ilyet, illetve vannak módszerek, amivel csökkenthetjük a kockázatot. Érdemes például marinálni a húst a sütés előtt, amivel hűvösebben tarthatjuk a külsejét. Érdemes továbbá gyakran forgatni a hamburgert sütés közben. Végső soron pedig reményt kereshetünk abban a tényben, hogy az Egészségügyi Világszervezet szerint, amely úgy általában a vörös húsokat is a rákkeltő anyagok közé sorolja, a vörös húsok évi 34 ezer rákos megbetegedést okoznak, miközben az alkohol 600 ezret, a dohányzás pedig évi egymilliót.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.